Omdenken in de salon

Het zijn stormachtige tijden voor iedereen. Voor de schoonheidsspecialist geldt dat ook zeker. Steeds opnieuw moeten schakelen door maatregelen waar je geen invloed op hebt. Hoe vind je dan steeds weer de motivatie om positief te blijven?

Van veel schoonheidsspecialisten hoor ik dat ze te maken hebben met veel afzeggingen; door ziekte of doordat klanten in quarantaine zitten of doordat de kinderen opeens weer thuis zitten. In een besloten schoonheidsspecialisten-groep op facebook, zag ik de vraag voorbij komen of je iets in rekening zou kunnen brengen bij afmelding en dat het vermoeden bestond dat mensen de huidige omstandigheden misschien zouden kunnen gebruiken om een excuus voor afmelding te hebben. Ik snap hoe vervelend en moeilijk het is, maar ik denk dat dit een hele negatieve benadering is. Als je het in rekening zou brengen, wat doet dat dan met de relatie met je klant? Wat gaat ze over jou vertellen aan haar familie en vrienden? Je kunt de situatie niet veranderen, maar wel de wijze waarop je er mee om gaat.

Je mag best uitleggen wat het voor jou en je omzet betekent als er gaten in je agenda vallen., maar ga niet in de slachtofferrol! Daar wordt niemand beter van en zeker jij zelf niet! Probeer er een positieve draai aan te geven. In plaats van te zeggen hoe vervelend het voor jou is, kun je ook zeggen hoe vervelend je het voor je klant vindt dat ze nu niet van de behandeling kan genieten. Misschien kun je zelfs haar verwachtingen overtreffen door haar bijvoorbeeld een kaartje te sturen met een proefje er bij o.i.d., zodat ze toch iets voor haar huid kan doen. Wat zou ze dan vertellen aan haar familie en vrienden?

Wel zou je er bijvoorbeeld een gewoonte van kunnen maken om aan je klanten te vragen of ze zouden willen proberen om vervanging te regelen. Dit zou ik altijd communiceren, niet alleen op het moment van afzeggen. Ik heb dit in het verleden vaak gevraagd en mijn ervaring is dat mensen graag met je meedenken, ze komen alleen zelf niet op het idee. Probeer daarnaast een (wacht)lijst paraat te hebben, van mensen die graag zouden willen komen en van mensen met een flexibele agenda. Ook is het handig om altijd een to-do list te hebben, zodat je meteen je tijd nuttig kunt besteden als er iemand niet komt. Dus in plaats van balen en overdonderd zijn, meteen actie ondernemen. Het zorgt er ook voor dat je je veel sterker en krachtiger voelt!

Tot slot is het goed om je te omringen met positieve mensen, mensen die je vooruit helpen in plaats van mensen die juist zorgen voor negatieve energie. Ga eens voor jezelf na van welke mensen je altijd energie en positiviteit krijgt en van wie juist niet. Misschien kun je met een collega hier ook afspraken over maken, dat je elkaar bijvoorbeeld kunt bellen om even opgepept te worden.

En wat je bij uitstek helpt om je focus positief en opbouwend te houden is natuurlijk businesscoaching! Ook wanneer de salon onverhoopt weer gesloten zou moeten worden, neem dan de regie en maak plannen. Het wordt ooit weer beter!