Hoera, een klacht

Hoera, een klacht

Een klacht kan betekenen dat je een klant kwijt bent, maar het kan er ook voor zorgen dat je van deze klant juist een fan maakt! Het voelt vaak niet fijn als je een klacht krijgt. Maar een klacht is een kans om zaken op een goede manier op te lossen en een onvergetelijke indruk achter te laten!

Uit onderzoek blijkt dat wanneer een klant geen klachten heeft, hij/zij in een tevredenheidsonderzoek de salon een 7 of 8 geeft. Wanneer er echter een klacht was, die perfect verholpen is, geeft men vaak een 9. De manier waarop het probleem is opgelost, heeft de verwachtingen overtroffen.

Zorg dus voor een goede klachtenbehandeling!

Neem altijd de klacht van je klant serieus, ook als het niet terecht is in jouw ogen.

Je kunt een discussie met de klant wel winnen, maar wat heb je eraan als je deze klant daarna kwijt bent? Ze zal niet meer komen en wat zal ze in haar omgeving over jou vertellen? Zeg bijvoorbeeld nooit dingen als: “Dat is vreemd,, die klacht hebben we nog nooit gehad” of “Heb je het product wel op de juiste manier gebruikt?” Het is eigenlijk niet zo belangrijk of de klant gelijk heeft, maar wel of ze vindt dat ze gelijk heeft.

Het vuur in mij

Het vuur in mij

It fjoer yn my

Vind het vuur in jezelf – een avond vol inspiratie

Afgelopen vrijdagavond was ik aanwezig bij de jaarlijkse verhalenavond, een traditie waarin op meerdere locaties in Friesland verhalen worden verteld, die zorgen voor verbinding en inspiratie. Ik was aanwezig bij de bijeenkomst in de sfeervolle kerk in mijn dorp. Heerlijk om een avond lekker te mogen luisteren en verder niks. Het deed me terugdenken aan vroeger, aan het kerstverhaal, maar dan zonder de warme chocolademelk.

Dit jaar draaide het allemaal om 'It fjoer yn my', ofwel: 'Het vuur in mij'. Een thema dat niet alleen de kern raakt van wat ons beweegt, maar ook perfect aansluit bij mijn werk als coach. Niet voor niks geef ik bij evenementen en netwerkbijeenkomsten vaak een kaars met daaraan mijn visitekaartje met de tekst “Zal ik je helpen om vuur in jezelf en je bedrijf (weer) aan te wakkeren?” Want wat doe je wanneer het voelt alsof jouw vuur gedoofd is? Of als je niet weet wat je met dat vuur moet doen?

Het was een prachtige avond vol verhalen over passie, doorzettingsvermogen en kleine vonkjes die grootse veranderingen teweeg kunnen brengen.

Verhalen die raken en inspireren

Er werden 8 verhalen verteld. Van luchtige, aanstekelijke en inspirerende verhalen tot indrukwekkende verhalen met een boodschap die me diep raakte. Elk verhaal bevatte een stukje herkenning, en ik vroeg me telkens af: wat gebeurt er als je je eigen vuur serieus neemt? Waarschijnlijk ben je tot veel meer in staat dan je ooit voor mogelijk zou houden.

Het vuur opnieuw aanwakkeren

Als coach zie ik vaak mensen die voelen dat hun innerlijke vuur bijna is uitgegaan. Door een hectisch leven, vastzitten in een routine, zorg voor gezin of bijvoorbeeld mantelzorg, of simpelweg omdat ze de verbinding met zichzelf zijn kwijtgeraakt of niet meer op de juiste weg zitten. Maar… dat vuur is nooit écht weg. Het smeult misschien zachtjes onder de oppervlakte, wachtend op zuurstof en een vonkje om opnieuw op te laaien. Soms is een simpel gesprek of een moment van reflectie genoeg om de eerste stap te zetten.

Wat houdt je tegen?

Een vraag die tijdens verhalenavond door mijn hoofd ging en die ik ook aan jou wil stellen is: “Wat houdt je tegen om dat vuur te laten branden?”.

Misschien weet je niet waar je passie ligt. Of je twijfelt of je het waard bent om datgene te doen waar je hart sneller van gaat kloppen. Misschien voel je je overweldigd door praktische obstakels of ben je bang om te falen. Of durf je niet naar buiten te treden met iets dat zo van jezelf is. Herkenbaar? Dat is niet vreemd. Maar wat als je die obstakels kunt zien als uitdagingen in plaats van beperkingen?

Coaching: van smeulend vuur naar een vlam

Verhalen kunnen inspireren, wakker schudden of aanzetten tot actie. Coaching doet dat ook. Het biedt een veilige plek om te ontdekken waar jouw vuur van gaat branden, om oude patronen los te laten en nieuwe stappen te zetten. Samen kijken we naar wat je tegenhoudt, maar vooral ook naar wat je nodig hebt om weer voluit te leven.

Doe iets met jouw vuur

Het thema van verhalenavond was niet alleen een uitnodiging om na te denken, maar ook om in actie te komen. Want hoe voelt het wanneer je nooit iets met dat smeulende vuur zou doen? En wat zou er gebeuren als je dat vuur in jezelf juist wel serieus neemt? Als je het niet alleen laat smeulen, maar er iets mee doet? Misschien voel je al een klein vonkje opborrelen. We beginnen de coaching vaak met het ontdekken van je persoonlijke waarden. Wat is echt belangrijk voor je? Samen kijken we hoe we dat kunnen laten uitgroeien tot een krachtig vuur.

Neem snel contact met me op voor een vrijblijvend en oriënterend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw verhaal niet alleen verteld wordt, maar ook écht tot leven komt.Plan je oriëntatiegesprek.

Vind je vuur. Laat het branden.

 

Johanna Nauta

life coaching I persoonlijke coaching I saloncoaching 

 

 

Behandel je klanten niet zoals je zelf behandeld wilt worden!

Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden, zo luidt de gulden regel. Maar is dat altijd zo? Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom is het beter om anderen te behandelen zoals zij behandeld willen worden. 

Een heel groot gedeelte van mijn coaching is op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zelfs bij zakelijke coaching kunnen we dat gedeelte meestal niet overslaan. Jij bent de drijvende kracht achter je bedrijf. Wat doe je graag en waar ben je echt goed in; wat zijn je talenten? Wat vind je belangrijk, wat zijn je kernwaarden en wat zijn je drijfveren?

DISC-analyse

Om hier nog beter in te kunnen begeleiden, heb ik de opleiding tot DISC-professional gevolgd. Bij DISC wordt o.a. gekeken of je introvert of extrovert bent en of je mensgericht of taakgericht bent. Het is niet bedoeld om je in een hokje te plaatsen, maar voor meer inzicht en begrip. Het is ontzettend leuk om meer inzicht te krijgen in gedragstypen, ook in de salon!

Wat is DISC?

Heel kort uitgelegd wordt bij een DISC-analyse gekeken naar twee zaken.

  1. Ben je introvert of extravert?
  2. Ben je taakgericht of mensgericht?

Hieruit kun je 4 gedragstypen selecteren:

  • Extravert en taakgericht: het Dominante type (rood)
  • Extravert en mensgericht: het Invloedrijke type (geel)
  • Introvert en mensgericht: het Stabiele type (groen)
  • Introvert en taakgericht: het Consciëntieuze type (blauw)

Ieder type heeft z’n eigen kwaliteiten en valkuilen. Ieder type heeft ook behoefte aan een andere benadering en communicatie.

We zien de zaken niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn! Door welke bril kijk jij?

DISC geeft je meer inzicht in je gedrag (en dat van anderen, bijvoorbeeld je medewerkers, klanten of partner/kinderen). Hoe en wanneer functioneer jij het allerbest? En wanneer kom jij juist niet goed uit de verf? Wat zijn je valkuilen, waarom wekt iets of iemand bij jou zoveel irritatie op? Waarom denk jij dat je je op een bepaalde manier moet gedragen in bepaalde situaties? Echt super interessant en verhelderend! Als gecertificeerd DISC-professional mag ik nu DISC-analyses afnemen, analyseren en er tekst en uitleg over geven. Het is zowel geschikt bij persoonlijke als bij zakelijke coaching.

De klanten in de salon volgens DISC

Ook in de salon komen klanten met verschillende persoonlijkheden en behoeften. Om je een beetje inzicht te geven omschrijf ik hieronder een aantal klanten volgens de DISC-stijlen. Elk DISC-gedragstype heeft unieke kenmerken die invloed hebben op de interactie met de huidspecialist en de ervaring in de salon. Door in te spelen op deze kenmerken kun je elke klant een op maat gemaakte ervaring bieden en verwachtingen overtreffen!

 

Dominante Diana (het rode type):

Diana is een succesvolle zakenvrouw met een drukke agenda. Ze houdt van status, efficiëntie en resultaatgerichtheid en is in voor nieuwe trends. Voor Diana is tijd geld, dus ze kiest voor snelle, doeltreffende behandelingen zoals de “Lunchtime Beauty Boost” of de “Power Lift”.

Ze is ambitieus, doelgericht en besluitvaardig. Als je haar kunt overtuigen van een nieuwe kuur met bijpassend productpakket voor thuis, gaat ze er meteen volledig voor. Wel kan ze ongeduldig en soms veeleisend zijn. Ze is dominant en kan soms ook onvriendelijk zijn.

Aanpak:

  • Focus op efficiëntie en resultaat.
  • Communiceer direct en duidelijk.
  • Zorg voor een strakke planning en wees voorbereid op last-minute veranderingen.

 

Invloedrijke Iris (Het gele type):

Iris is sociaal en extravert en geniet van de ervaring en het sociale aspect van haar bezoeken. Ze houdt van glamoureuze behandelingen zoals glittermaskers en luxueuze spa-behandelingen. Eigenlijk houdt ze van steeds weer nieuwe dingen. Ze is enthousiast en energiek en communicatief sterk. Ze komt met veel bombarie aam de late kant de salon binnenvallen, want ze kwam onderweg nog een bekende tegen. Ze vraagt ook altijd hoe het met jou gaat.  Als ze een cadeaubon had, dan is de kans groot dat deze nog thuis op de tafel ligt (“Och, ik had ‘m al klaargelegd”) en discipline is ook niet haar sterkste punt, dus of ze haar producten de afgelopen tijd goed en consequent heeft gebruikt...?

Aanpak:

  • Creëer een levendige, interactieve beleving en zorg voor een persoonlijke benadering.

 

Stabiele Sanne (Het groene type):

Sanne is een loyale klant die houdt van routine en comfort. Ze kiest voor voorspelbare en ontspannende behandelingen zoals een klassieke gezichtsbehandeling. Sanne is heel betrouwbaar en loyaal, de kans is groot dat ze al heel lang bij je komt. Ze is geduldig en vriendelijk. Ze heeft weerstand tegen verandering en ze is besluiteloos. (“Ja, die behandeling/dat product lijkt me wel wat, maar ik wil er nog even over nadenken. Heb je er ook een folder van? Of een proefje?”). Ze heeft een hekel aan conflicten, ze zal het dan ook niet zo snel tegen je zeggen als ze ergens niet tevreden over is. (Maar wel tegen de mensen in haar omgeving….)

Aanpak:

  • Bied een comfortabele en consistente ervaring.
  • Luister goed naar haar behoeften en geef haar de tijd om beslissingen te nemen.

 

Consciëntieuze Christine (Het blauwe type):

Christine is analytisch en detailgericht. Ze waardeert kennis en precisie en kiest voor wetenschappelijk onderbouwde behandelingen zoals microneedling. Christine is een pietje precies, heel nauwkeurig. Ze vindt kwaliteit super belangrijk en ze is goed geïnformeerd. Ze is heel kritisch en perfectionistisch. Ook kan ze afstandelijk en controlerend overkomen. (“Gebruik je wel naaldjes van titanium voor de microneedling?)

Aanpak:

  • Geef gedetailleerde uitleg over behandelingen en ingrediënten.
  • Beantwoord vragen grondig en toon je expertise. Werk je met een huidscanapparaat? Zet dat dan vooral in!

 

Conclusie:

Met inzicht in de DISC-gedragstypen, geef je elke klant een gepersonaliseerde en bevredigende ervaring. Door zowel de positieve als negatieve eigenschappen van de klanten te herkennen en te respecteren, kan je service echt naar een hoger niveau getild worden.

 

Het beste uit je team halen

Dit geldt uiteraard ook voor je eventuele medewerkers! Welk type is iemand? Wat zijn positieve en negatieve gedragseigenschappen? Waarmee kun je iemand motiveren? En waarmee juist niet? Op deze manier kun je ieders kwaliteiten optimaal benutten en iedereen het werk laten doen wat hem of haar het beste ligt.

En zorg er ook voor dat je niet allemaal dezelfde gedragstypes in je team hebt…

Want als je alleen rode mensen hebt, krijg je absoluut heibel. Alleen gele mensen zorgen voor een gezellige boel, maar er wordt niks afgemaakt. Alleen groene mensen hebben veel oog voor elkaar en voor de klanten, maar o wee als er iets aangepast moet worden en op tijd werken en aan de omzet denken? Alleen maar blauwe mensen zijn wel super correct en op de hoogte van de kleinste details, maar of ze zich altijd goed kunnen inleven in de klanten en collega’s? Het sterkste team is een mooie mix!!

 

Interesse in een DISC-analyse? Laat het me weten!

Ik geloof in jou

Ik geloof in jou.

Afgelopen donderdag was het witte donderdag en voor de 14e keer werd The Passion georganiseerd. Het thema dit jaar was: “Ik geloof in jou”.

Aan het woord kwam o.a. een Surinaamse dame die vertelde dat er vroeger op school tegen haar werd gezegd dat ze niets waard was en dat ze nooit iets zou bereiken. Maar… dat er één juf was die wèl in haar geloofde en haar vertelde dat ze alles kon bereiken wat ze maar wilde. Dit hielp haar ontzettend om in zichzelf te geloven. Ze vertelde dat ze een universitaire studie heeft afgerond en dat ze met haar diploma naar Suriname is gegaan en aan haar vroegere juf heeft verteld wat ze destijds voor haar heeft betekend. Wat een prachtig verhaal!

Het is zo ontzettend belangrijk dat er iemand in je gelooft!

 

Geloof in kinderen

Voor kinderen is het van heel groot belang dat er in ze wordt gelooft door ouders, opvoeders en andere volwassenen in hun omgeving. Het is belangrijk voor het opbouwen van zelfvertrouwen, het geeft een kind motivatie om zijn of haar best te doen. Daarnaast geeft het een gevoel van veiligheid en steun, van er niet alleen voor staan. Ook helpt het om beter met tegenslagen en uitdagingen om te kunnen gaan. En ook heel belangrijk: vertrouwen in je jeugd draagt bij aan positieve zelfbeeldvorming, eigenwaarde en zelfrespect, wat essentieel is voor je algehele welzijn en geluk. Kortom, het uiten van geloof in kinderen is van cruciaal belang voor hun emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Het helpt hen om zelfvertrouwen op te bouwen, motivatie te vergroten, een gevoel van veiligheid te ervaren en veerkracht te ontwikkelen.

 

Niet voor jou weggelegd

Onlangs las ik een interview met schrijfster Loes den Hollander. Als kind was ze al gek op schrijven, maar ze kreeg van huis uit mee dat schrijvers hele bijzondere mensen waren en dat het niet voor haar weggelegd zou zijn om schrijfster te worden. Toen ze bijna 60 was had ze echter een partner die in haar geloofde en haar stimuleerde om wel iets met haar schrijftalent te gaan doen. Door zijn steun durfde ze en inmiddels heeft ze maar liefst 29 bestseller thrillers op haar naam staan!

 

De kracht van coaching

Geloven in jezelf is van cruciaal belang voor het bereiken van succes, het overwinnen van uitdagingen en het ervaren van vervulling in het leven. Het vormt de basis voor zelfvertrouwen, motivatie en veerkracht, en is essentieel voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hier zit ook de grote kracht van coaching! Het inschakelen van een coach kan een groot verschil maken in het geloven in jezelf en het bereiken van zaken die je niet voor mogelijk had gehouden.

Een aantal voordelen:

  • Vertrouwen en Zelfvertrouwen: Het gevoel dat er iemand is die in je gelooft (de coach), kan je zelfvertrouwen vergroten. Je krijgt meer vertrouwen in je eigen capaciteiten en je wordt uitgedaagd om jezelf verder te ontwikkelen.
  • Motivatie en Inspiratie: Het geloof van de coach kan een krachtige motivatie bron zijn. Het kan je inspireren om actie te ondernemen, obstakels te overwinnen en je doelen na te streven, zelfs als je met moeilijkheden wordt geconfronteerd. Het weten dat er iemand in je gelooft, kan een enorme stimulans zijn om door te zetten, zelfs als het moeilijk wordt.
  • Steun en Begeleiding: Het geloof van de coach kan een vorm van emotionele steun en begeleiding bieden. In momenten van twijfel of onzekerheid kan het weten dat hun coach in hen gelooft, je aanmoedigen om door te gaan en niet op te geven.
  • Persoonlijke Groei en Ontwikkeling: Het geloof van de coach kan een katalysator zijn voor de persoonlijke groei en ontwikkeling. Door het geloof van hun coach wordt je gestimuleerd om je comfortzone te verlaten, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en jezelf te blijven verbeteren. Dit kan leiden tot een dieper gevoel van voldoening en vervulling.

 

De ene helft van Nederland coacht de andere helft…

Het lijkt wel alsof de coaches als paddenstoelen de grond uitschieten. Is dit een hype of is er echt steeds meer behoefte aan coaches? Ik geloof dat er steeds meer behoefte is aan coaches. Doordat we steeds individueler leven en ook doordat we steeds meer keuzes hebben en moeten maken. Je kunt dan een opleiding of cursus doen of boeken lezen over de zaken waarin jij je wilt ontwikkelen of waar je verandering wenst, maar dat is met name kennis tot je nemen. Tijdens een coachtraject ben jij degene waar het om draait en wordt de kennis en informatie op maat gesneden en daarnaast ga je onder begeleiding het geleerde in de praktijk brengen. Je wordt aangemoedigd om stappen te zetten, zaken onder ogen te zien en niet meer voor je uit te schuiven. Je wordt als het ware aan de hand genomen door je coach. Ook kan de coach je een spiegel voorhouden en je wijzen op je leerpunten. En tot slot zorgt coaching voor een hele goede stok achter de deur! Je coach gelooft in jou en zal je helpen om het beste in jezelf naar boven te halen!

 

De coach gecoacht

Zelf heb ik onlangs ook weer een aantal coachgesprekken gehad. Het heeft me weer op scherp gezet en ik heb weer een heldere focus. Soms ga je zelf voorbij aan dingen die eigenlijk heel simpel zijn, de bekende blinde vlek. Of hoor je (weer) die vervelende stemmetjes in je hoofd, die je klein houden. Wat is het dan fijn als iemand even met je meedenkt en meekijkt. Het heeft me meteen weer in de juiste flow gebracht.

Maar… zoveel mensen, zoveel wensen. Wat bij de één heel goed en motiverend werkt, hoeft bij een ander niet automatisch een succes te worden. Zorg dat je een coach vindt die jou kan motiveren. Het helpt om de reviews over de betreffende coach te lezen en om een oriënterend gesprek aan te gaan. Wat zijn jouw wensen? Waar zou je aan willen werken? Samen bereik je zoveel meer!

Zo had ik een keer een dame in de salon, die een extra decolletébehandeling bij haar gezichtsbehandeling wilde. Ze kwam voor een ontspannende behandeling, waarbij nu – op haar verzoek – ook het decolleté werd meegenomen in de behandeling. Maar dus ook een ontspannende behandeling, met massage en masker. Ze vertelde mij na afloop dat ze er eigenlijk meer van had verwacht. Ik had echter precies gedaan wat hoorde bij deze behandeling en oprecht mijn best gedaan. Ik had dus de neiging om in de verdediging te gaan. Ik koos er echter voor om te vragen wat ze dan had verwacht. Toen bleek dat ze had verwacht dat er een bindweefselmassage met cupping voor het decolleté bij zou zitten. (Deze had ze ooit bij een andere behandeling gehad. Daar hing overigens ook een ander prijskaartje aan…). Ik heb haar toen het verschil tussen de behandelingen uitgelegd en gezegd dat ik het vervelend vond dat we haar dus blijkbaar niet de juiste informatie hadden gegeven toen ze de behandeling boekte. Ze hoefde de decolleté behandeling deze keer niet te betalen. Ze voelde zich gehoord en was heel tevreden. Voor de volgende keer boekte ze meteen de bindweefselbehandeling weer.

Maak een klachtenprocedure op basis van dienstbaarheid, niet op basis van wantrouwen.

Je wilt de situatie oplossen voor de klant. Een goede klachtenbehandeling is sfeer- en imagobepalend.

Het kan natuurlijk zijn dat iemand misbruik van je maakt… Bijvoorbeeld: een meisje komt haar wenkbrauwen verven in jouw salon. Een week later komt ze terug en haar haren zijn weer helemaal blond. Je snapt er niks van, maar verft haar wenkbrauwen gratis opnieuw. Dat weekend kom je in de stad dit meisje tegen, samen met haar tweelingzus. Beide met prachtige, donkere wenkbrauwen…

Dit zou inderdaad kunnen gebeuren, maar het is heel uitzonderlijk. Dus ga er gewoon vanuit dat je klant de beste bedoelingen heeft. Zelfs bij twijfelachtige klanten kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en los je de klacht professioneel op. Leef je in in de klant. Bedenk hoe ze zich bijvoorbeeld heeft gevoeld, toen het pompje van haar oogcrème het thuis niet bleek te doen. Dat ze het product nu dus niet kon gebruiken. Dat ze speciaal terug moest komen. Misschien zelfs extra parkeergeld moeten betalen.

Begrip tonen is niet hetzelfde als gelijk krijgen! Je kun veel goodwill kweken bij een goed opgeloste klacht!

Een goede klachtenprocedure: 

Maak het simpel om een klacht in te dienen en moedig dit ook aan.

Bedank de klant dat ze een klacht kenbaar maakt. De meeste klanten zullen niet bij jou komen klagen (maar wel in hun omgeving!), maar gewoon niet meer terugkomen.

Je kunt maar beter weten wat er speelt, dan kun je er tenminste iets aan doen.

Zorg er voor dat je klant zich gehoord en begrepen voelt. Maak excuses en toon begrip. Laat eventueel de klant even stoom afblazen, mocht dat nodig zijn.

Los het probleem goed op.

Leg aan de klant uit wat je er van hebt geleerd en hoe je het voortaan gaat aanpakken.

Overtref de verwachting door iets te laten doen wat je klant niet verwacht.

Je kunt een klacht dus zien als een kans om een fan te maken!

Als een klant besluit om ergens anders naar toe te gaan, probeer dan je trots opzij te zetten en zeg haar dat ze altijd terug kan komen.

Tip: zorg dat je iets leuks achter de hand hebt voor het geval je een klacht krijgt. Zo hoorde ik ooit dat iemand een voorraadje chocoladerepen had waar “sorry” op stond. In het geval dat iemand met een klacht kwam, werd deze uiteraard zo goed mogelijk opgelost en kreeg ze ook nog zo’n chocoladereep mee. Het kost je niet veel geld, maar levert je heel veel op!

Dankbaarheid

Wees je klanten dankbaar! Een “attitude of gratitude” brengt je heel veel. Er zijn veel redenen om dankbaar te zijn: Wees je klant dankbaar als ze met een klacht komt, hierdoor kun je beter worden en fouten voorkomen.