Krachtige verkooptaal

Krachtige verkooptaal

Je hebt de mooiste behandelingen, maar hoe vertel je erover?

Je bent zelf heel enthousiast, maar hoe breng je dat op de juiste manier over? Toen ik had besloten om als coach te willen gaan werken, wist ik zelf precies wat ik wilde. Maar om het krachtig over te brengen was nog best moeilijk….. Toen ik bijvoorbeeld enthousiast en uitgebreid over mijn coachplannen aan mijn ouders vertelde, was de legendarische reactie:  “In het onderwijs hebben ze ook veel mensen nodig!”.  Ik moest dus nog even aan mijn verkooppraatje werken… ????

Veel schoonheidsspecialisten vinden het lastig om kort en krachtig uit te leggen wat ze doen, wat een behandeling inhoudt of waarom een bepaald product zo goed zou zijn voor een klant. Vaak worden er teveel vaktermen gebruikt en komt het verhaal niet krachtig genoeg over. Ook heeft verkopen voor veel specialisten een negatieve lading, zijn ze bang om te pusherig over te komen.

Wat is krachtige verkooptaal?

Het is belangrijk om je verhaal kort en overtuigend te brengen. Vertel je verhaal met focus, maak geen zijstappen. Dit wordt ook wel een elevator pitch genoemd; hoe vertel je je verhaal kort en krachtig, bijvoorbeeld wanneer je met iemand in de lift staat.

Niet zo: “Nou, het zit zo… ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ik ben ooit begonnen op een zolderkamertje en nu heb ik een professionele praktijkruimte. Ik was altijd al bezig met huidverzorging en make-up en zo”.

Het vuur in mij

Hoe vieren de verschillende DISC-types kerst?

Hoe vieren de verschillende DISC-types kerst?

Kerst is een tijd van gezelligheid, tradities en samenzijn. Maar wist je dat iedereen kerst op een unieke manier beleeft? Volgens de DISC-persoonlijkheidsanalyse, die persoonlijkheden opdeelt in vier gedragstypes: Dominant (het rode type), Invloedrijk (het gele type), Stabiel (het groene type) en Consciëntieus (het blauwe type) zijn er duidelijke verschillen in hoe mensen de feestdagen voorbereiden en vieren. Lees verder en ontdek welk type jij bent en hoe dat invloed heeft op jouw kerst!

 

Het rode type: de regisseur van kerst

Rode types houden van controle en efficiency, ook tijdens de feestdagen. Kerst begint met een uitgebreide to-do lijst.  

Voorbereiding: Alles wordt strak gepland. Cadeaus zijn indrukwekkend en worden op tijd besteld (liefst online om wachtrijen te vermijden) en er wordt een helder schema opgesteld voor het kerstdiner.

Kleding: Strak en stijlvol, want uitstraling is belangrijk. Denk aan een mooie blazer of een jurk die autoriteit en klasse uitstraalt.

Eten: Het menu is indrukwekkend, vaak met een hoofdgerecht waar de hele tafel over praat (“Wow, heb jij dat echt zelf gemaakt?”). Het rode type laat niets aan het toeval over.

Kerstfeest: Efficiënt en doelgericht. Gesprekken aan tafel worden geleid door scherpe vragen (“Wat zijn jouw plannen voor volgend jaar?”) en er wordt snel geschakeld naar het volgende onderdeel.

 

Het gele type: de feestmaker

Het gele type ziet kerst als de ultieme kans om plezier te maken en iedereen bij elkaar te brengen.

Voorbereiding: Weken van tevoren wordt er al begonnen met het organiseren van feestjes. De kerstboom is een vrolijke explosie van kleuren en glitters. Cadeaus worden op het laatste moment gekocht, vaak omdat iets in de winkel “perfect” leek. Soms gaat het wel een beetje chaotisch of loopt alles toch weer anders.

Kleding: Flamboyant, glitter, glamour en een outfit die meteen de aandacht trekt. Denk aan een foute kersttrui of een glinsterende jurk.

Eten: Gezelligheid staat boven perfectie. Het draait om hapjes, cocktails en een overvloed aan desserts.

Kerstfeest: Vol spelletjes, karaoke en lachen. Het gele type zorgt ervoor dat iedereen zich op zijn gemak voelt en dat er volop plezier wordt gemaakt. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

 

Het groene  type: de verbinder

Voor het groene type draait kerst om tradities en harmonie. Het gaat niet om de meest luxe decoraties, maar om een warme sfeer.

Voorbereiding: Groene mensen beginnen vroeg met de kerstdecoratie en ze zorgen ervoor dat iedereen een rol krijgt in de voorbereidingen. Cadeaus worden met zorg uitgezocht en zijn vaak persoonlijk en betekenisvol.

Kleding: Comfortabele en stijlvolle outfits, met een vleugje nostalgie. Denk aan een fijne gebreide trui of een subtiele kerstsjaal. Veilig en vooral niet te opzichtig.

Eten: Klassiek en vertrouwd. Een traditioneel kerstdiner met gerechten waar iedereen  van houdt.

Kerstfeest: Gezellig, intiem en zonder stress. Het draait om samen zijn en genieten van elkaars gezelschap, zonder dat alles perfect hoeft te zijn. Ook heeft het groene type oog voor mensen die bijvoorbeeld alleen zijn met de feestdagen.

 

Het blauwe type: de perfectionist

Het blauwe type ziet kerst als een project dat tot in de puntjes georganiseerd moet worden.

Voorbereiding: Gedetailleerde checklists, proef koken en uitgebreide schema’s zijn onmisbaar. De decoraties zijn stijlvol en zorgvuldig op elkaar afgestemd en het hele huis ademt kerst.

Kleding: Perfect op elkaar afgestemde, klassieke outfits van een goede kwaliteit.  Alles is keurig gestreken en verzorgd.

Eten: Een culinair hoogstandje. Het menu is tot in detail uitgewerkt, inclusief bijpassende wijnen en servies.

Kerstfeest: Rustig, georganiseerd en verfijnd. Blauwe mensen genieten ervan om te zien hoe anderen hun harde werk waarderen.

 

Herken jij jezelf? Of de mensen in je omgeving?

Of je nu het rode, gele, groene of blauwe type bent, kerst is de perfecte gelegenheid om je unieke persoonlijkheid te vieren. Geniet van de feestdagen op jouw manier. Wil je meer inzicht in jouw DISC-type en hoe dit invloed heeft op je leven, werk en relaties?

Je komt erachter met het Pakket Inzicht & Groei, een waardevol cadeau aan jezelf. Want alles begint met zelfinzicht.

Meer weten? Pakket Inzicht en Groei (inclusief DISC-analyse) of plan een vrijblijvend oriëntatiegesprek.

Fijne feestdagen!

 

Het vuur in mij

It fjoer yn my

Vind het vuur in jezelf – een avond vol inspiratie

Afgelopen vrijdagavond was ik aanwezig bij de jaarlijkse verhalenavond, een traditie waarin op meerdere locaties in Friesland verhalen worden verteld, die zorgen voor verbinding en inspiratie. Ik was aanwezig bij de bijeenkomst in de sfeervolle kerk in mijn dorp. Heerlijk om een avond lekker te mogen luisteren en verder niks. Het deed me terugdenken aan vroeger, aan het kerstverhaal, maar dan zonder de warme chocolademelk.

Dit jaar draaide het allemaal om 'It fjoer yn my', ofwel: 'Het vuur in mij'. Een thema dat niet alleen de kern raakt van wat ons beweegt, maar ook perfect aansluit bij mijn werk als coach. Niet voor niks geef ik bij evenementen en netwerkbijeenkomsten vaak een kaars met daaraan mijn visitekaartje met de tekst “Zal ik je helpen om vuur in jezelf en je bedrijf (weer) aan te wakkeren?” Want wat doe je wanneer het voelt alsof jouw vuur gedoofd is? Of als je niet weet wat je met dat vuur moet doen?

Het was een prachtige avond vol verhalen over passie, doorzettingsvermogen en kleine vonkjes die grootse veranderingen teweeg kunnen brengen.

Verhalen die raken en inspireren

Er werden 8 verhalen verteld. Van luchtige, aanstekelijke en inspirerende verhalen tot indrukwekkende verhalen met een boodschap die me diep raakte. Elk verhaal bevatte een stukje herkenning, en ik vroeg me telkens af: wat gebeurt er als je je eigen vuur serieus neemt? Waarschijnlijk ben je tot veel meer in staat dan je ooit voor mogelijk zou houden.

Het vuur opnieuw aanwakkeren

Als coach zie ik vaak mensen die voelen dat hun innerlijke vuur bijna is uitgegaan. Door een hectisch leven, vastzitten in een routine, zorg voor gezin of bijvoorbeeld mantelzorg, of simpelweg omdat ze de verbinding met zichzelf zijn kwijtgeraakt of niet meer op de juiste weg zitten. Maar… dat vuur is nooit écht weg. Het smeult misschien zachtjes onder de oppervlakte, wachtend op zuurstof en een vonkje om opnieuw op te laaien. Soms is een simpel gesprek of een moment van reflectie genoeg om de eerste stap te zetten.

Wat houdt je tegen?

Een vraag die tijdens verhalenavond door mijn hoofd ging en die ik ook aan jou wil stellen is: “Wat houdt je tegen om dat vuur te laten branden?”.

Misschien weet je niet waar je passie ligt. Of je twijfelt of je het waard bent om datgene te doen waar je hart sneller van gaat kloppen. Misschien voel je je overweldigd door praktische obstakels of ben je bang om te falen. Of durf je niet naar buiten te treden met iets dat zo van jezelf is. Herkenbaar? Dat is niet vreemd. Maar wat als je die obstakels kunt zien als uitdagingen in plaats van beperkingen?

Coaching: van smeulend vuur naar een vlam

Verhalen kunnen inspireren, wakker schudden of aanzetten tot actie. Coaching doet dat ook. Het biedt een veilige plek om te ontdekken waar jouw vuur van gaat branden, om oude patronen los te laten en nieuwe stappen te zetten. Samen kijken we naar wat je tegenhoudt, maar vooral ook naar wat je nodig hebt om weer voluit te leven.

Doe iets met jouw vuur

Het thema van verhalenavond was niet alleen een uitnodiging om na te denken, maar ook om in actie te komen. Want hoe voelt het wanneer je nooit iets met dat smeulende vuur zou doen? En wat zou er gebeuren als je dat vuur in jezelf juist wel serieus neemt? Als je het niet alleen laat smeulen, maar er iets mee doet? Misschien voel je al een klein vonkje opborrelen. We beginnen de coaching vaak met het ontdekken van je persoonlijke waarden. Wat is echt belangrijk voor je? Samen kijken we hoe we dat kunnen laten uitgroeien tot een krachtig vuur.

Neem snel contact met me op voor een vrijblijvend en oriënterend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat jouw verhaal niet alleen verteld wordt, maar ook écht tot leven komt.Plan je oriëntatiegesprek.

Vind je vuur. Laat het branden.

 

Johanna Nauta

life coaching I persoonlijke coaching I saloncoaching 

 

 

Behandel je klanten niet zoals je zelf behandeld wilt worden!

Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden, zo luidt de gulden regel. Maar is dat altijd zo? Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom is het beter om anderen te behandelen zoals zij behandeld willen worden. 

Een heel groot gedeelte van mijn coaching is op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zelfs bij zakelijke coaching kunnen we dat gedeelte meestal niet overslaan. Jij bent de drijvende kracht achter je bedrijf. Wat doe je graag en waar ben je echt goed in; wat zijn je talenten? Wat vind je belangrijk, wat zijn je kernwaarden en wat zijn je drijfveren?

DISC-analyse

Om hier nog beter in te kunnen begeleiden, heb ik de opleiding tot DISC-professional gevolgd. Bij DISC wordt o.a. gekeken of je introvert of extrovert bent en of je mensgericht of taakgericht bent. Het is niet bedoeld om je in een hokje te plaatsen, maar voor meer inzicht en begrip. Het is ontzettend leuk om meer inzicht te krijgen in gedragstypen, ook in de salon!

Wat is DISC?

Heel kort uitgelegd wordt bij een DISC-analyse gekeken naar twee zaken.

  1. Ben je introvert of extravert?
  2. Ben je taakgericht of mensgericht?

Hieruit kun je 4 gedragstypen selecteren:

  • Extravert en taakgericht: het Dominante type (rood)
  • Extravert en mensgericht: het Invloedrijke type (geel)
  • Introvert en mensgericht: het Stabiele type (groen)
  • Introvert en taakgericht: het Consciëntieuze type (blauw)

Ieder type heeft z’n eigen kwaliteiten en valkuilen. Ieder type heeft ook behoefte aan een andere benadering en communicatie.

We zien de zaken niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn! Door welke bril kijk jij?

DISC geeft je meer inzicht in je gedrag (en dat van anderen, bijvoorbeeld je medewerkers, klanten of partner/kinderen). Hoe en wanneer functioneer jij het allerbest? En wanneer kom jij juist niet goed uit de verf? Wat zijn je valkuilen, waarom wekt iets of iemand bij jou zoveel irritatie op? Waarom denk jij dat je je op een bepaalde manier moet gedragen in bepaalde situaties? Echt super interessant en verhelderend! Als gecertificeerd DISC-professional mag ik nu DISC-analyses afnemen, analyseren en er tekst en uitleg over geven. Het is zowel geschikt bij persoonlijke als bij zakelijke coaching.

De klanten in de salon volgens DISC

Ook in de salon komen klanten met verschillende persoonlijkheden en behoeften. Om je een beetje inzicht te geven omschrijf ik hieronder een aantal klanten volgens de DISC-stijlen. Elk DISC-gedragstype heeft unieke kenmerken die invloed hebben op de interactie met de huidspecialist en de ervaring in de salon. Door in te spelen op deze kenmerken kun je elke klant een op maat gemaakte ervaring bieden en verwachtingen overtreffen!

 

Dominante Diana (het rode type):

Diana is een succesvolle zakenvrouw met een drukke agenda. Ze houdt van status, efficiëntie en resultaatgerichtheid en is in voor nieuwe trends. Voor Diana is tijd geld, dus ze kiest voor snelle, doeltreffende behandelingen zoals de “Lunchtime Beauty Boost” of de “Power Lift”.

Ze is ambitieus, doelgericht en besluitvaardig. Als je haar kunt overtuigen van een nieuwe kuur met bijpassend productpakket voor thuis, gaat ze er meteen volledig voor. Wel kan ze ongeduldig en soms veeleisend zijn. Ze is dominant en kan soms ook onvriendelijk zijn.

Aanpak:

  • Focus op efficiëntie en resultaat.
  • Communiceer direct en duidelijk.
  • Zorg voor een strakke planning en wees voorbereid op last-minute veranderingen.

 

Invloedrijke Iris (Het gele type):

Iris is sociaal en extravert en geniet van de ervaring en het sociale aspect van haar bezoeken. Ze houdt van glamoureuze behandelingen zoals glittermaskers en luxueuze spa-behandelingen. Eigenlijk houdt ze van steeds weer nieuwe dingen. Ze is enthousiast en energiek en communicatief sterk. Ze komt met veel bombarie aam de late kant de salon binnenvallen, want ze kwam onderweg nog een bekende tegen. Ze vraagt ook altijd hoe het met jou gaat.  Als ze een cadeaubon had, dan is de kans groot dat deze nog thuis op de tafel ligt (“Och, ik had ‘m al klaargelegd”) en discipline is ook niet haar sterkste punt, dus of ze haar producten de afgelopen tijd goed en consequent heeft gebruikt...?

Aanpak:

  • Creëer een levendige, interactieve beleving en zorg voor een persoonlijke benadering.

 

Stabiele Sanne (Het groene type):

Sanne is een loyale klant die houdt van routine en comfort. Ze kiest voor voorspelbare en ontspannende behandelingen zoals een klassieke gezichtsbehandeling. Sanne is heel betrouwbaar en loyaal, de kans is groot dat ze al heel lang bij je komt. Ze is geduldig en vriendelijk. Ze heeft weerstand tegen verandering en ze is besluiteloos. (“Ja, die behandeling/dat product lijkt me wel wat, maar ik wil er nog even over nadenken. Heb je er ook een folder van? Of een proefje?”). Ze heeft een hekel aan conflicten, ze zal het dan ook niet zo snel tegen je zeggen als ze ergens niet tevreden over is. (Maar wel tegen de mensen in haar omgeving….)

Aanpak:

  • Bied een comfortabele en consistente ervaring.
  • Luister goed naar haar behoeften en geef haar de tijd om beslissingen te nemen.

 

Consciëntieuze Christine (Het blauwe type):

Christine is analytisch en detailgericht. Ze waardeert kennis en precisie en kiest voor wetenschappelijk onderbouwde behandelingen zoals microneedling. Christine is een pietje precies, heel nauwkeurig. Ze vindt kwaliteit super belangrijk en ze is goed geïnformeerd. Ze is heel kritisch en perfectionistisch. Ook kan ze afstandelijk en controlerend overkomen. (“Gebruik je wel naaldjes van titanium voor de microneedling?)

Aanpak:

  • Geef gedetailleerde uitleg over behandelingen en ingrediënten.
  • Beantwoord vragen grondig en toon je expertise. Werk je met een huidscanapparaat? Zet dat dan vooral in!

 

Conclusie:

Met inzicht in de DISC-gedragstypen, geef je elke klant een gepersonaliseerde en bevredigende ervaring. Door zowel de positieve als negatieve eigenschappen van de klanten te herkennen en te respecteren, kan je service echt naar een hoger niveau getild worden.

 

Het beste uit je team halen

Dit geldt uiteraard ook voor je eventuele medewerkers! Welk type is iemand? Wat zijn positieve en negatieve gedragseigenschappen? Waarmee kun je iemand motiveren? En waarmee juist niet? Op deze manier kun je ieders kwaliteiten optimaal benutten en iedereen het werk laten doen wat hem of haar het beste ligt.

En zorg er ook voor dat je niet allemaal dezelfde gedragstypes in je team hebt…

Want als je alleen rode mensen hebt, krijg je absoluut heibel. Alleen gele mensen zorgen voor een gezellige boel, maar er wordt niks afgemaakt. Alleen groene mensen hebben veel oog voor elkaar en voor de klanten, maar o wee als er iets aangepast moet worden en op tijd werken en aan de omzet denken? Alleen maar blauwe mensen zijn wel super correct en op de hoogte van de kleinste details, maar of ze zich altijd goed kunnen inleven in de klanten en collega’s? Het sterkste team is een mooie mix!!

 

Interesse in een DISC-analyse? Laat het me weten!

Maar bijvoorbeeld zo: “Ik ben Lisa, schoonheidsspecialist, en ik ben gespecialiseerd in relaxbehandelingen voor drukbezette vrouwen, zodat ze even een momentje voor zichzelf kunnen hebben om de batterij weer op te laden.”

Doel krachtige verkooptaal

Krachtige verkooptaal zorgt ervoor dat je…

  • meteen een onvergetelijke indruk maakt.
  • gemakkelijk, moeiteloos en overtuigend over je behandelingen, producten etc. kunt praten.
  • gebruik maakt van duidelijke, heldere en klantgerichte uitingen.
  • de aandacht van de klant krijgt en hem/haar kunt overtuigen.
  • Voor wie is je boodschap bestemd?

Als je wilt zorgen dat je boodschap goed overkomt, moet je je eerst goed verdiepen in de ontvanger van deze boodschap. Vaak zijn we zo bezig met de eigenschappen van een behandeling of product, of met het verkopen op zich (het zenden), dat we vergeten dat de ontvanger van de boodschap eigenlijk centraal moet staan. Dus in plaats van meteen vanuit je kennis te gaan vertellen, verplaats je je eerst in de klant die tegenover je zit.

Kennis is niet altijd macht….

Jij weet precies wat je bedoelt wanneer je zegt: ‘Door middel van microperforaties in de huid stimuleren we de fibroblasten’. Je weet ook precies waarom dit zo belangrijk is voor huidverjonging. Deze woorden betekenen écht iets voor jou. Sterker nog: jij weet dat dit dé manier is om een mooie, stralende huid te krijgen met minder rimpels. Maar wat betekenen deze woorden voor de klant die tegenover je zit?

Hoe zorg je nu dat je klant ook echt begrijpt wat je bedoelt?

Verplaats je in de persoon die je voor je hebt; welke informatie heeft hij of zij nodig? Probeer niet te volledig te zijn, daar wordt je verhaal minder krachtig van. Je kunt iemand alleen overtuigen als je hem/haar kunt meenemen in je verhaal. Je klant moet zich herkennen in het verhaal dat je vertelt. Alleen als je de juiste snaar raakt, kun iemand echt overtuigen. Speel in op zijn/haar behoeften. Voorbeelden kunnen je verhaal herkenbaar maken.

De klant wil eigenlijk alleen maar weten wat de voordelen voor haar specifieke huidwens zijn; “what’s in it for me?”. Een veel voorkomende valkuil is, dat je te graag wilt laten zien wat je allemaal van het onderwerp af weet. Je hoeft echt niet alles te benoemen wat je weet. Dit heeft vaak juist een tegenovergesteld effect. Mensen kunnen zich minderwaardig voelen en je wellicht onsympathiek vinden. Onthoud goed dat het er niet om gaat te bewijzen dat je heel veel kennis hebt. Het gaat erom dat jij de oplossing hebt voor het specifieke probleem van de klant.

Dit betekent overigens niet dat het niet goed is om veel kennis te hebben. Val je klant er alleen niet zomaar mee lastig ;-). Als een klant echter vragen heeft, is het natuurlijk wel zaak dat je er meer over kunt vertellen. Ook komt het vaak voor dat de klant al veel heeft gelezen of gezien over een bepaalde behandeling. Uiteraard moet je dan wel precies weten en kunnen vertellen waar je mee bezig bent. Maar doseer je kennis.

Weet veel, maar spreek gericht…