Krachtige verkooptaal

Krachtige verkooptaal

Je hebt de mooiste behandelingen, maar hoe vertel je erover?

Je bent zelf heel enthousiast, maar hoe breng je dat op de juiste manier over? Toen ik had besloten om als coach te willen gaan werken, wist ik zelf precies wat ik wilde. Maar om het krachtig over te brengen was nog best moeilijk….. Toen ik bijvoorbeeld enthousiast en uitgebreid over mijn coachplannen aan mijn ouders vertelde, was de legendarische reactie:  “In het onderwijs hebben ze ook veel mensen nodig!”.  Ik moest dus nog even aan mijn verkooppraatje werken… ????

Veel schoonheidsspecialisten vinden het lastig om kort en krachtig uit te leggen wat ze doen, wat een behandeling inhoudt of waarom een bepaald product zo goed zou zijn voor een klant. Vaak worden er teveel vaktermen gebruikt en komt het verhaal niet krachtig genoeg over. Ook heeft verkopen voor veel specialisten een negatieve lading, zijn ze bang om te pusherig over te komen.

Wat is krachtige verkooptaal?

Het is belangrijk om je verhaal kort en overtuigend te brengen. Vertel je verhaal met focus, maak geen zijstappen. Dit wordt ook wel een elevator pitch genoemd; hoe vertel je je verhaal kort en krachtig, bijvoorbeeld wanneer je met iemand in de lift staat.

Niet zo: “Nou, het zit zo… ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Ik ben ooit begonnen op een zolderkamertje en nu heb ik een professionele praktijkruimte. Ik was altijd al bezig met huidverzorging en make-up en zo”.

Meer artikelen

Met de juiste focus het nieuwe jaar in: Zakelijke en Persoonlijke doelen voor Schoonheidsspecialisten en andere ondernemers in de Wellness- en Lifestyle branche!

Nu het einde van het jaar dichterbij komt, is het de perfecte tijd om even stil te staan en vooruit te kijken naar wat het nieuwe jaar je zal gaan brengen. Dit blog gaat over het stellen van duidelijke zakelijke en persoonlijke doelen, omdat ik geloof dat het hebben van de juiste focus de sleutel is tot een succesvol en bevredigend 2024.

In 5 stappen naar een succesvol 2024:

 

1. Reflectie op het afgelopen jaar

Voordat je aan de slag gaat met je plannen voor het nieuwe jaar, is het belangrijk om terug te kijken en te leren van de periode die achter je ligt.

Ken je het verhaal van de houthakker? Het is een metafoor die je het belang van reflecteren duidelijk maakt.

Er was eens een houthakker…..

Op de eerste dag bij zijn nieuwe werkgever ging hij enthousiast aan het werk. Hij kapte achttien bomen. De volgende dag stond hij wat vroeger op, vastbesloten om het nog beter te doen. Hij kapte vijftien bomen. “Ik zal wel moe zijn”, dacht hij. “Morgen gaat het vast weer beter. ”De volgende dag kapte hij er negen, daarna vijf en de laatste dag was hij de hele middag bezig om zijn tweede boom te kappen. Ongerust over zijn toekomst bij het bedrijf ging hij naar zijn leidinggevende en die vroeg hem: ”Wanneer heb je voor het laatst je bijl geslepen? ”Hij antwoordde: “Slijpen? Ik heb geen tijd gehad om te slijpen, want ik heb het veel te druk met kappen.”

In plaats van de tijd te nemen om effectiever te worden, blijven we door ploeteren met een botte bijl. Als je regelmatig de tijd neemt voor reflectie, blijf je scherp op alle gebieden. Neem de tijd om echt naar jezelf te kijken en te luisteren.

Ruimte maken voor reflectie is heel belangrijk als je in je kracht wilt blijven staan en iets voor jezelf en je klanten wilt betekenen. Reflectie zorgt voor verbinding tussen je waarden, opvattingen en je werkzaamheden. Bewust tijd maken voor reflectie zorgt bovendien voor veel effectiever gedrag.

“We hebben haast, dus we gaan eens rustig zitten” (Chinees gezegde)

 

2. Welke zakelijke doelen heb je voor je bedrijf in 2024?

  • Nieuwe of andere klanten aantrekken.
  • De klanttevredenheid verhogen.
  • Meer omzet of meer winst.
  • Een groeistrategie bepalen voor de salon of praktijk.
  • Juist minder werken of met een specifieke focus verder gaan.
  • De efficiëntie in de salon of praktijk verbeteren.
  • Je online zichtbaarheid verbeteren, aan de slag met social media voor de salon of praktijk.

Wat je doelen ook zijn, begin met het einde voor ogen, dan weet je waar je naar toe wilt. Zonder duidelijke bestemming weet je niet waar je naar toe gaat. Als je bestemming bekend is, vind je een weg om er te komen. Waar wil je naar toe? En waarom? Je hoeft nu nog niet te weten HOE je er komt, maar wel precies waar je naar toe wilt. Welke bestemming toets jij in op je navigatiesysteem?

Duidelijke keuzes geven je richting, waardoor je vastberaden aan de slag gaat. Ook zorgt het ervoor dat je actiever en creatiever wordt. Wanneer je een duidelijk doel hebt, zul je minder excuses vinden. Je voelt een gezonde druk om de doelen te behalen. Als je gaat voor vage doelen, dan heb je nog veel mogelijkheden om te ontsnappen. Dan probeer je eigenlijk maar wat. 

Doelen zorgen voor focus, motivatie en persoonlijke groei.

Met een doel maak je de ideeën die in je hoofd zitten concreet. Wanneer je jouw ideeën op papier zet, kun je een plan maken om ze te realiseren.

Doelen zorgen voor motivatie.

Wanneer je je doelen bereikt, voel je je succesvol.

Doelen helpen je het gevoel van succes te ervaren.

Het realiseren van je doelen, geeft een goed gevoel.

 

Doelen zorgen voor persoonlijke groei.

Om je bedoelen te bereiken is het vaak nodig om nieuwe vaardigheden te leren of dingen te doen die je nog nooit hebt gedaan.

“Don’t go through life, grow through life!”

Groot dromen mag, maar als je doel heel groot is, maak dan kleinere tussenstappen om uiteindelijk je doel te bereiken. Het moet wel reëel zijn, anders werkt het demotiverend.

 

3. Wat zijn je persoonlijke doelen voor 2024?

Wat vind jij belangrijk in je privéleven? Wat zijn de prioriteiten en wat zijn bijzaken? Heb je een goede balans tussen werk en privé? En hoe zit het met zelfzorg? Wanneer je werkzaam bent in de beauty-, wellness-, lifestyle of gezondheidsbranche, dan zorg je heel goed voor anderen. Maar…  vergeet je jezelf niet? Het helder hebben van jouw persoonlijke doelen en prioriteiten helpt je bij de juiste time management: waar wil jij je tijd wel en juist niet aan besteden?

 

4. Beauty- en wellnesstrends 2024

Waar liggen de kansen voor schoonheidsspecialisten en in de wellness- en lifestyle branche?  

Welke ontwikkelingen en trends zijn er op jouw vakgebied? En welke trends passen wel of juist niet bij jou en je bedrijf? Hoe authentieker je bent, hoe beter!

Je hoeft niet alle trends te volgen!

 

5. Het maken van een visiebord

Plannen maken is leuk, maar hoe zorg je er nu voor dat ze - door de hectiek van alledag - niet naar de achtergrond verdwijnen.

Een handig hulpmiddel het realiseren van je doelen is een visiebord (vision board).

Een visiebord is een collage van foto’s van de doelen en dromen die je wilt waarmaken. Dit kan zowel op zakelijk – als op persoonlijk vlak.

Met een visiebord maak je compact en concreet je exacte doelen zichtbaar. Je kunt een collage maken door foto’s en plaatjes op een mooi vel papier te plakken. Of je doet dit bijvoorbeeld digitaal, op Pinterest of in Canva. Je visiebord zorgt er voor dat je optimistisch blijft, ook op momenten waarop je de moed of motivatie even verliest. Wanneer je iets vaak genoeg en vol overtuiging herhaalt, wordt het je realiteit. Zorg ervoor dat je je visiebord dagelijks ziet.

 

WORKSHOP SUCCESVOL 2024

Wanneer je jouw visiebord in slechts één dag klaar wilt hebben, zonder dat je er thuis nog mee aan de slag moet, kom dan naar de live workshop SUCCESVOL 2024 op woensdag 17 januari in Sneek. Aan je eigen doelen werken met gelijkgestemde collega’s, inspiratie op locatie. Meer informatie of aanmelden voor de workshop: Meer info workshop succesvol 2024

 

Dus, ben je schoonheidsspecialist of beauty- wellness- lifestyle ondernemer; je hebt de kracht om je dromen waar te maken en van 2024 een succesvol jaar te maken! Stel duidelijke doelen, creëer een visiebord dat je inspireert en blijf jezelf ontwikkelen. Vind je het lastig om alleen je doelen te bepalen of je eraan te houden? Wil je graag persoonlijke begeleiding? Dan is een coachtraject op maat echt iets voor jou!

Plan een vrijblijvend oriëntatiegesprek en je weet binnen een half uur wat ik voor je kan betekenen. Ja, ik wil graag een oriëntatiegesprek!

Samen maken we jou nog succesvoller!

10 tips om het imago van je website te verbeteren

Doe de gewone dingen ongewoon goed.

Probeer de beste in jouw soort te zijn, net iets beter dan collega’s met hetzelfde aanbod. Zorg dat je altijd kwaliteit levert. Bij alle klanten. Ook bij die vervelende klant en ook bij de behandelingen die je liever niet meer zou doen (maar wel aanbiedt…).

Zorg voor een buitengewone klantbeleving

Maak het speciaal! Besteed aandacht aan alle details wanneer je klant jouw salon bezoekt. Van ontvangst, tot het afrekenen. Van de sfeer in de salon tot het zeeppompje bij het toilet. Van behandeling tot advies. Van het maken van een afspraak, tot nazorg. Etc., etc.

Jouw eigen, unieke route naar een succesvolle(re) salon.

Wat was het fijn dat we vorig weekend eindelijk weer live naar de vakbeurs konden! Ik was alle dagen van de partij op de Beauty Trade Special in Utrecht en heb genoten van alle nieuwe contacten en het weerzien met zoveel oude bekenden. Ik mocht elke dag de presentatie “Jouw eigen, unieke route naar een succesvolle(re) salon” verzorgen. Er was veel belangstelling en ook veel herkenning.

Misschien herken je het zelf ook wel…

Dat je thuiskomt na een beursbezoek met leuke nieuwe dingen, om er vervolgens achter te komen dat het op de één of andere manier niet werkt bij jouw in de salon? Of misschien word je wel eens onzeker door wat je bij collega’s allemaal voorbij ziet komen op social media? Of heb je soms het gevoel dat het je overkomt in de salon, dat je als het ware geleefd wordt. Hoe kun je er voor zorgen dat je voortaan alleen de keuzes maakt die goed voor jou en je salon zijn? Hoe zorg je er nu voor dat jij zelf je koers bepaalt?

Na het lezen van dit blog weet je beter wat er wel en niet bij je past en zal je gemakkelijker de juiste keuzes maken en ook veel krachtiger overkomen!

Maar bijvoorbeeld zo: “Ik ben Lisa, schoonheidsspecialist, en ik ben gespecialiseerd in relaxbehandelingen voor drukbezette vrouwen, zodat ze even een momentje voor zichzelf kunnen hebben om de batterij weer op te laden.”

Doel krachtige verkooptaal

Krachtige verkooptaal zorgt ervoor dat je…

  • meteen een onvergetelijke indruk maakt.
  • gemakkelijk, moeiteloos en overtuigend over je behandelingen, producten etc. kunt praten.
  • gebruik maakt van duidelijke, heldere en klantgerichte uitingen.
  • de aandacht van de klant krijgt en hem/haar kunt overtuigen.
  • Voor wie is je boodschap bestemd?

Als je wilt zorgen dat je boodschap goed overkomt, moet je je eerst goed verdiepen in de ontvanger van deze boodschap. Vaak zijn we zo bezig met de eigenschappen van een behandeling of product, of met het verkopen op zich (het zenden), dat we vergeten dat de ontvanger van de boodschap eigenlijk centraal moet staan. Dus in plaats van meteen vanuit je kennis te gaan vertellen, verplaats je je eerst in de klant die tegenover je zit.

Kennis is niet altijd macht….

Jij weet precies wat je bedoelt wanneer je zegt: ‘Door middel van microperforaties in de huid stimuleren we de fibroblasten’. Je weet ook precies waarom dit zo belangrijk is voor huidverjonging. Deze woorden betekenen écht iets voor jou. Sterker nog: jij weet dat dit dé manier is om een mooie, stralende huid te krijgen met minder rimpels. Maar wat betekenen deze woorden voor de klant die tegenover je zit?

Hoe zorg je nu dat je klant ook echt begrijpt wat je bedoelt?

Verplaats je in de persoon die je voor je hebt; welke informatie heeft hij of zij nodig? Probeer niet te volledig te zijn, daar wordt je verhaal minder krachtig van. Je kunt iemand alleen overtuigen als je hem/haar kunt meenemen in je verhaal. Je klant moet zich herkennen in het verhaal dat je vertelt. Alleen als je de juiste snaar raakt, kun iemand echt overtuigen. Speel in op zijn/haar behoeften. Voorbeelden kunnen je verhaal herkenbaar maken.

De klant wil eigenlijk alleen maar weten wat de voordelen voor haar specifieke huidwens zijn; “what’s in it for me?”. Een veel voorkomende valkuil is, dat je te graag wilt laten zien wat je allemaal van het onderwerp af weet. Je hoeft echt niet alles te benoemen wat je weet. Dit heeft vaak juist een tegenovergesteld effect. Mensen kunnen zich minderwaardig voelen en je wellicht onsympathiek vinden. Onthoud goed dat het er niet om gaat te bewijzen dat je heel veel kennis hebt. Het gaat erom dat jij de oplossing hebt voor het specifieke probleem van de klant.

Dit betekent overigens niet dat het niet goed is om veel kennis te hebben. Val je klant er alleen niet zomaar mee lastig ;-). Als een klant echter vragen heeft, is het natuurlijk wel zaak dat je er meer over kunt vertellen. Ook komt het vaak voor dat de klant al veel heeft gelezen of gezien over een bepaalde behandeling. Uiteraard moet je dan wel precies weten en kunnen vertellen waar je mee bezig bent. Maar doseer je kennis.

Weet veel, maar spreek gericht…