Mijn klant wil toch nooit iets…

Kies en je wordt gekozen
Het is zo waar, als je jouw salon duidelijk positioneert, dan trek je gemakkelijk de juiste klanten aan. Heel vaak hoor ik van schoonheidsspecialisten dat het best goed gaat om nieuwe, specialistische behandelingen en producten aan nieuwe klanten te verkopen. Maar de bestaande klanten… dat is soms nog best heel lastig…
Waarschijnlijk ben je ooit ‘gewoon’ van start gegaan met je salon. En wellicht ook nog met nogal lage prijzen “omdat je nog maar net begon”. Met het idee dat je het later wel omhoog zou brengen… Inmiddels ben je jaren verder en heb je je flink ontwikkeld. Je hebt veel kennis en ervaring opgedaan en misschien heb je je gespecialiseerd. Je zou graag willen dat je bestaande klanten ook jouw specialistische behandelingen willen en dat ze jouw productadviezen opvolgen. Dat ze jou zien als de expert die je inmiddels bent.
Maar dat is soms gemakkelijker gezegd dan gedaan….
Is het eigenlijk wel helder voor je klant waar jij (inmiddels) voor staat? Weet ze eigenlijk wat je allemaal kan? Of denk je dat ze het wel weet….
En doe je ook bij je bestaande klant nog wel eens een ‘intake’ en maak je daar dan ook een hele speciale ervaring van? Vraag je haar nog wel eens wat haar huidwens is? Huidwensen kunnen namelijk veranderen! Is ze zich bewust van haar huid en wat jij daaraan zou kunnen verbeteren? Want als je je niet bewust bent van een probleem, dan heb je immers niks aan een oplossing…
Ruis verwijderen
Als je heel duidelijk weet waar je voor staat, dan weet je waarschijnlijk ook waar je niet (meer) voor staat. Dus neem afscheid van de behandelingen, producten etc. die niet meer bij je passen.
Op deze manier krijg je ook voor jezelf een duidelijke focus. Als je ‘niet meer van de make-up bent’, dan verwijder je bijvoorbeeld ook je (bruids-)make up arrangementen van je website en prijslijst. En dan heb je niet een grote make-up display op een centrale plek in je salon staan.
Klanten die niet willen
Wat doe je met de klanten die echt niks anders willen, dan de behandeling die ze altijd hebben gedaan? Wat je vooral niet moet doen, is deze klanten met tegenzin behandelen of zelfs een beetje op ze neerkijken (ze wil toch nooit iets…). Dat is niet eerlijk, want voorheen was je maar al te blij met ze. En jij bent degene die veranderd is!
En, zou het ook kunnen dat je ego een rol speelt? Voel je je wel op waarde geschat door jouw klanten van het eerste uur, die zeggen ‘doe maar weer de gewone behandeling’? Of voel je je bij hen opeens weer de schoonheidsspecialist die je was toen je net begon en misschien nog onzeker was?
In mijn ogen heb je twee opties:
Je neemt afscheid van ze op een open en oprechte manier. Je legt uit waar jij nu voor staat en je kunt ze bijvoorbeeld doorverwijzen naar een collega die wel de behandelingen geeft waar jij mee wilt stoppen.
Je blijft deze klanten met liefde en aandacht hun oude, vertrouwde behandeling geven en bent ze dankbaar dat ze jou hebben gebracht waar je nu staat en dat ze je altijd trouw zijn gebleven Misschien zijn deze klanten wel hele goede ambassadeurs voor jou! Wel is het verstandig om deze behandelingen niet meer te vermelden op de website of prijslijst en je hele salon in te richten op jouw nieuwe stijl.
En soms, wanneer je het loslaat, dan gebeurt het opeens wel….
Als je naar jouw huidige klantenbestand kijkt; hoe sta jij dan bekend? En…. Hoe zou je graag bekend willen staan?
Kun je wel wat hulp en inspiratie gebruiken?
Wil je ontdekken wie jouw ideale klant is? En je salon heel goed positioneren? Een persoonlijk 1-op-1 coachtraject is hiervoor heel geschikt. Ik help je om het helemaal helder te krijgen, zodat jij je focus weer scherp hebt. Een 1-op-1 coachtraject duurt gemiddeld een maand of 3.
Workshops
Vind je het fijner om samen met collega’s aan de slag te gaan? Ik organiseer een aantal super leuke, ééndaagse workshops:
JOUW PERSOONLIJKE WAARDEN VERTALEN NAAR EEN SUCCESVOL SALONCONCEPT
Ontdek waar jij uniek in bent en hoe je de juiste klanten aantrekt; klanten die alles willen wat jij ze adviseert. Deze workshop geeft veel helderheid in wat wel en niet bij je past en helpt je om de juiste keuzes voor jezelf en voor je salon te maken.
Wanneer: 16 mei of 4 juli 2022
VERKOPEN MET GEMAK EN EEN GOED GEVOEL
Hoe verkoop je je behandelingen en producten aan je klanten? En hoe krijg je ook je klanten ‘die nooit iets willen’ enthousiast? Leer alles over het simpele stappenplan waarmee ook jij minimaal 50% van je omzet uit de verkoop haalt!
Wanneer: 9 mei of 20 juni 2022
De workshops zijn van 10.00 – 16.00 uur op een inspirerende locatie in hartje Sneek. Compleet verzorgde dag: € 198 excl. BTW.
Neem voor meer informatie, aanmelden of een intakegesprek contact met mij op via info@johannanauta.nl.
Samen maken we jouw salon nog succesvoller!