Verkopen met gemak en een goed gevoel.

Verkopen met gemak en een goed gevoel.

Productverkoop is voor je salon nu misschien wel belangrijker dan ooit!

Wanneer je je toelegt op je productverkoop, is je omzet veel hoger, stabieler en behoud je voor een groot gedeelte gewoon je inkomsten, ook wanneer je geen behandelingen kunt geven. Ik ben er van overtuigd dat elke salon minimaal 50% van de omzet uit de verkoop kan halen. En wanneer je helemaal enthousiast wordt, kan dit wel oplopen tot 80%

Waarom vinden veel schoonheidsspecialisten verkopen zo lastig? Zien ze het als noodzakelijk kwaad?

Mindset

Ten eerste heeft het veel te maken met je mindset. Welk gevoel heb je bij verkopen? Vind je het opdringerig? Of vind je juist dat je klant recht op het meest complete advies voor haar huid en haar huidwens?

Ik hoor vaak dat schoonheidsspecialisten zeggen: “ik adviseer eerst maar een paar producten, dan kan ik dat later uitbreiden”. Ik denk juist dat je bij iedere klant het meest optimale advies moet geven. Je kunt wel aangeven wat in de eerste instantie het belangrijkste is, maar maak het plaatje wel compleet. Anders denkt je klant dat ze helemaal goed bezig is, maar zal ze niet het resultaat bereiken dat ze graag zou willen. Als je pas dan gaat vertellen wat ze nog extra zou kunnen doen, dan heb je haar eigenlijk eerst tekort gedaan. Ze had dat resultaat ook nu al kunnen hebben. Het voelt juist niet eerlijk wanneer je elke keer weer met een nieuw product op de proppen komt…

Meer artikelen

Behandel je klanten niet zoals je zelf behandeld wilt worden!

Behandel anderen zoals jij zelf behandeld wilt worden, zo luidt de gulden regel. Maar is dat altijd zo? Zoveel mensen, zoveel wensen. Daarom is het beter om anderen te behandelen zoals zij behandeld willen worden. 

Een heel groot gedeelte van mijn coaching is op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Zelfs bij zakelijke coaching kunnen we dat gedeelte meestal niet overslaan. Jij bent de drijvende kracht achter je bedrijf. Wat doe je graag en waar ben je echt goed in; wat zijn je talenten? Wat vind je belangrijk, wat zijn je kernwaarden en wat zijn je drijfveren?

DISC-analyse

Om hier nog beter in te kunnen begeleiden, heb ik de opleiding tot DISC-professional gevolgd. Bij DISC wordt o.a. gekeken of je introvert of extrovert bent en of je mensgericht of taakgericht bent. Het is niet bedoeld om je in een hokje te plaatsen, maar voor meer inzicht en begrip. Het is ontzettend leuk om meer inzicht te krijgen in gedragstypen, ook in de salon!

Wat is DISC?

Heel kort uitgelegd wordt bij een DISC-analyse gekeken naar twee zaken.

  1. Ben je introvert of extravert?
  2. Ben je taakgericht of mensgericht?

Hieruit kun je 4 gedragstypen selecteren:

  • Extravert en taakgericht: het Dominante type (rood)
  • Extravert en mensgericht: het Invloedrijke type (geel)
  • Introvert en mensgericht: het Stabiele type (groen)
  • Introvert en taakgericht: het Consciëntieuze type (blauw)

Ieder type heeft z’n eigen kwaliteiten en valkuilen. Ieder type heeft ook behoefte aan een andere benadering en communicatie.

We zien de zaken niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn! Door welke bril kijk jij?

DISC geeft je meer inzicht in je gedrag (en dat van anderen, bijvoorbeeld je medewerkers, klanten of partner/kinderen). Hoe en wanneer functioneer jij het allerbest? En wanneer kom jij juist niet goed uit de verf? Wat zijn je valkuilen, waarom wekt iets of iemand bij jou zoveel irritatie op? Waarom denk jij dat je je op een bepaalde manier moet gedragen in bepaalde situaties? Echt super interessant en verhelderend! Als gecertificeerd DISC-professional mag ik nu DISC-analyses afnemen, analyseren en er tekst en uitleg over geven. Het is zowel geschikt bij persoonlijke als bij zakelijke coaching.

De klanten in de salon volgens DISC

Ook in de salon komen klanten met verschillende persoonlijkheden en behoeften. Om je een beetje inzicht te geven omschrijf ik hieronder een aantal klanten volgens de DISC-stijlen. Elk DISC-gedragstype heeft unieke kenmerken die invloed hebben op de interactie met de huidspecialist en de ervaring in de salon. Door in te spelen op deze kenmerken kun je elke klant een op maat gemaakte ervaring bieden en verwachtingen overtreffen!

 

Dominante Diana (het rode type):

Diana is een succesvolle zakenvrouw met een drukke agenda. Ze houdt van status, efficiëntie en resultaatgerichtheid en is in voor nieuwe trends. Voor Diana is tijd geld, dus ze kiest voor snelle, doeltreffende behandelingen zoals de “Lunchtime Beauty Boost” of de “Power Lift”.

Ze is ambitieus, doelgericht en besluitvaardig. Als je haar kunt overtuigen van een nieuwe kuur met bijpassend productpakket voor thuis, gaat ze er meteen volledig voor. Wel kan ze ongeduldig en soms veeleisend zijn. Ze is dominant en kan soms ook onvriendelijk zijn.

Aanpak:

  • Focus op efficiëntie en resultaat.
  • Communiceer direct en duidelijk.
  • Zorg voor een strakke planning en wees voorbereid op last-minute veranderingen.

 

Invloedrijke Iris (Het gele type):

Iris is sociaal en extravert en geniet van de ervaring en het sociale aspect van haar bezoeken. Ze houdt van glamoureuze behandelingen zoals glittermaskers en luxueuze spa-behandelingen. Eigenlijk houdt ze van steeds weer nieuwe dingen. Ze is enthousiast en energiek en communicatief sterk. Ze komt met veel bombarie aam de late kant de salon binnenvallen, want ze kwam onderweg nog een bekende tegen. Ze vraagt ook altijd hoe het met jou gaat.  Als ze een cadeaubon had, dan is de kans groot dat deze nog thuis op de tafel ligt (“Och, ik had ‘m al klaargelegd”) en discipline is ook niet haar sterkste punt, dus of ze haar producten de afgelopen tijd goed en consequent heeft gebruikt...?

Aanpak:

  • Creëer een levendige, interactieve beleving en zorg voor een persoonlijke benadering.

 

Stabiele Sanne (Het groene type):

Sanne is een loyale klant die houdt van routine en comfort. Ze kiest voor voorspelbare en ontspannende behandelingen zoals een klassieke gezichtsbehandeling. Sanne is heel betrouwbaar en loyaal, de kans is groot dat ze al heel lang bij je komt. Ze is geduldig en vriendelijk. Ze heeft weerstand tegen verandering en ze is besluiteloos. (“Ja, die behandeling/dat product lijkt me wel wat, maar ik wil er nog even over nadenken. Heb je er ook een folder van? Of een proefje?”). Ze heeft een hekel aan conflicten, ze zal het dan ook niet zo snel tegen je zeggen als ze ergens niet tevreden over is. (Maar wel tegen de mensen in haar omgeving….)

Aanpak:

  • Bied een comfortabele en consistente ervaring.
  • Luister goed naar haar behoeften en geef haar de tijd om beslissingen te nemen.

 

Consciëntieuze Christine (Het blauwe type):

Christine is analytisch en detailgericht. Ze waardeert kennis en precisie en kiest voor wetenschappelijk onderbouwde behandelingen zoals microneedling. Christine is een pietje precies, heel nauwkeurig. Ze vindt kwaliteit super belangrijk en ze is goed geïnformeerd. Ze is heel kritisch en perfectionistisch. Ook kan ze afstandelijk en controlerend overkomen. (“Gebruik je wel naaldjes van titanium voor de microneedling?)

Aanpak:

  • Geef gedetailleerde uitleg over behandelingen en ingrediënten.
  • Beantwoord vragen grondig en toon je expertise. Werk je met een huidscanapparaat? Zet dat dan vooral in!

 

Conclusie:

Met inzicht in de DISC-gedragstypen, geef je elke klant een gepersonaliseerde en bevredigende ervaring. Door zowel de positieve als negatieve eigenschappen van de klanten te herkennen en te respecteren, kan je service echt naar een hoger niveau getild worden.

 

Het beste uit je team halen

Dit geldt uiteraard ook voor je eventuele medewerkers! Welk type is iemand? Wat zijn positieve en negatieve gedragseigenschappen? Waarmee kun je iemand motiveren? En waarmee juist niet? Op deze manier kun je ieders kwaliteiten optimaal benutten en iedereen het werk laten doen wat hem of haar het beste ligt.

En zorg er ook voor dat je niet allemaal dezelfde gedragstypes in je team hebt…

Want als je alleen rode mensen hebt, krijg je absoluut heibel. Alleen gele mensen zorgen voor een gezellige boel, maar er wordt niks afgemaakt. Alleen groene mensen hebben veel oog voor elkaar en voor de klanten, maar o wee als er iets aangepast moet worden en op tijd werken en aan de omzet denken? Alleen maar blauwe mensen zijn wel super correct en op de hoogte van de kleinste details, maar of ze zich altijd goed kunnen inleven in de klanten en collega’s? Het sterkste team is een mooie mix!!

 

Interesse in een DISC-analyse? Laat het me weten!

Ik geloof in jou

Ik geloof in jou.

Afgelopen donderdag was het witte donderdag en voor de 14e keer werd The Passion georganiseerd. Het thema dit jaar was: “Ik geloof in jou”.

Aan het woord kwam o.a. een Surinaamse dame die vertelde dat er vroeger op school tegen haar werd gezegd dat ze niets waard was en dat ze nooit iets zou bereiken. Maar… dat er één juf was die wèl in haar geloofde en haar vertelde dat ze alles kon bereiken wat ze maar wilde. Dit hielp haar ontzettend om in zichzelf te geloven. Ze vertelde dat ze een universitaire studie heeft afgerond en dat ze met haar diploma naar Suriname is gegaan en aan haar vroegere juf heeft verteld wat ze destijds voor haar heeft betekend. Wat een prachtig verhaal!

Het is zo ontzettend belangrijk dat er iemand in je gelooft!

 

Geloof in kinderen

Voor kinderen is het van heel groot belang dat er in ze wordt gelooft door ouders, opvoeders en andere volwassenen in hun omgeving. Het is belangrijk voor het opbouwen van zelfvertrouwen, het geeft een kind motivatie om zijn of haar best te doen. Daarnaast geeft het een gevoel van veiligheid en steun, van er niet alleen voor staan. Ook helpt het om beter met tegenslagen en uitdagingen om te kunnen gaan. En ook heel belangrijk: vertrouwen in je jeugd draagt bij aan positieve zelfbeeldvorming, eigenwaarde en zelfrespect, wat essentieel is voor je algehele welzijn en geluk. Kortom, het uiten van geloof in kinderen is van cruciaal belang voor hun emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling. Het helpt hen om zelfvertrouwen op te bouwen, motivatie te vergroten, een gevoel van veiligheid te ervaren en veerkracht te ontwikkelen.

 

Niet voor jou weggelegd

Onlangs las ik een interview met schrijfster Loes den Hollander. Als kind was ze al gek op schrijven, maar ze kreeg van huis uit mee dat schrijvers hele bijzondere mensen waren en dat het niet voor haar weggelegd zou zijn om schrijfster te worden. Toen ze bijna 60 was had ze echter een partner die in haar geloofde en haar stimuleerde om wel iets met haar schrijftalent te gaan doen. Door zijn steun durfde ze en inmiddels heeft ze maar liefst 29 bestseller thrillers op haar naam staan!

 

De kracht van coaching

Geloven in jezelf is van cruciaal belang voor het bereiken van succes, het overwinnen van uitdagingen en het ervaren van vervulling in het leven. Het vormt de basis voor zelfvertrouwen, motivatie en veerkracht, en is essentieel voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Hier zit ook de grote kracht van coaching! Het inschakelen van een coach kan een groot verschil maken in het geloven in jezelf en het bereiken van zaken die je niet voor mogelijk had gehouden.

Een aantal voordelen:

  • Vertrouwen en Zelfvertrouwen: Het gevoel dat er iemand is die in je gelooft (de coach), kan je zelfvertrouwen vergroten. Je krijgt meer vertrouwen in je eigen capaciteiten en je wordt uitgedaagd om jezelf verder te ontwikkelen.
  • Motivatie en Inspiratie: Het geloof van de coach kan een krachtige motivatie bron zijn. Het kan je inspireren om actie te ondernemen, obstakels te overwinnen en je doelen na te streven, zelfs als je met moeilijkheden wordt geconfronteerd. Het weten dat er iemand in je gelooft, kan een enorme stimulans zijn om door te zetten, zelfs als het moeilijk wordt.
  • Steun en Begeleiding: Het geloof van de coach kan een vorm van emotionele steun en begeleiding bieden. In momenten van twijfel of onzekerheid kan het weten dat hun coach in hen gelooft, je aanmoedigen om door te gaan en niet op te geven.
  • Persoonlijke Groei en Ontwikkeling: Het geloof van de coach kan een katalysator zijn voor de persoonlijke groei en ontwikkeling. Door het geloof van hun coach wordt je gestimuleerd om je comfortzone te verlaten, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en jezelf te blijven verbeteren. Dit kan leiden tot een dieper gevoel van voldoening en vervulling.

 

De ene helft van Nederland coacht de andere helft…

Het lijkt wel alsof de coaches als paddenstoelen de grond uitschieten. Is dit een hype of is er echt steeds meer behoefte aan coaches? Ik geloof dat er steeds meer behoefte is aan coaches. Doordat we steeds individueler leven en ook doordat we steeds meer keuzes hebben en moeten maken. Je kunt dan een opleiding of cursus doen of boeken lezen over de zaken waarin jij je wilt ontwikkelen of waar je verandering wenst, maar dat is met name kennis tot je nemen. Tijdens een coachtraject ben jij degene waar het om draait en wordt de kennis en informatie op maat gesneden en daarnaast ga je onder begeleiding het geleerde in de praktijk brengen. Je wordt aangemoedigd om stappen te zetten, zaken onder ogen te zien en niet meer voor je uit te schuiven. Je wordt als het ware aan de hand genomen door je coach. Ook kan de coach je een spiegel voorhouden en je wijzen op je leerpunten. En tot slot zorgt coaching voor een hele goede stok achter de deur! Je coach gelooft in jou en zal je helpen om het beste in jezelf naar boven te halen!

 

De coach gecoacht

Zelf heb ik onlangs ook weer een aantal coachgesprekken gehad. Het heeft me weer op scherp gezet en ik heb weer een heldere focus. Soms ga je zelf voorbij aan dingen die eigenlijk heel simpel zijn, de bekende blinde vlek. Of hoor je (weer) die vervelende stemmetjes in je hoofd, die je klein houden. Wat is het dan fijn als iemand even met je meedenkt en meekijkt. Het heeft me meteen weer in de juiste flow gebracht.

Maar… zoveel mensen, zoveel wensen. Wat bij de één heel goed en motiverend werkt, hoeft bij een ander niet automatisch een succes te worden. Zorg dat je een coach vindt die jou kan motiveren. Het helpt om de reviews over de betreffende coach te lezen en om een oriënterend gesprek aan te gaan. Wat zijn jouw wensen? Waar zou je aan willen werken? Samen bereik je zoveel meer!

Met de juiste focus het nieuwe jaar in: Zakelijke en Persoonlijke doelen voor Schoonheidsspecialisten en andere ondernemers in de Wellness- en Lifestyle branche!

Nu het einde van het jaar dichterbij komt, is het de perfecte tijd om even stil te staan en vooruit te kijken naar wat het nieuwe jaar je zal gaan brengen. Dit blog gaat over het stellen van duidelijke zakelijke en persoonlijke doelen, omdat ik geloof dat het hebben van de juiste focus de sleutel is tot een succesvol en bevredigend 2024.

In 5 stappen naar een succesvol 2024:

 

1. Reflectie op het afgelopen jaar

Voordat je aan de slag gaat met je plannen voor het nieuwe jaar, is het belangrijk om terug te kijken en te leren van de periode die achter je ligt.

Ken je het verhaal van de houthakker? Het is een metafoor die je het belang van reflecteren duidelijk maakt.

Er was eens een houthakker…..

Op de eerste dag bij zijn nieuwe werkgever ging hij enthousiast aan het werk. Hij kapte achttien bomen. De volgende dag stond hij wat vroeger op, vastbesloten om het nog beter te doen. Hij kapte vijftien bomen. “Ik zal wel moe zijn”, dacht hij. “Morgen gaat het vast weer beter. ”De volgende dag kapte hij er negen, daarna vijf en de laatste dag was hij de hele middag bezig om zijn tweede boom te kappen. Ongerust over zijn toekomst bij het bedrijf ging hij naar zijn leidinggevende en die vroeg hem: ”Wanneer heb je voor het laatst je bijl geslepen? ”Hij antwoordde: “Slijpen? Ik heb geen tijd gehad om te slijpen, want ik heb het veel te druk met kappen.”

In plaats van de tijd te nemen om effectiever te worden, blijven we door ploeteren met een botte bijl. Als je regelmatig de tijd neemt voor reflectie, blijf je scherp op alle gebieden. Neem de tijd om echt naar jezelf te kijken en te luisteren.

Ruimte maken voor reflectie is heel belangrijk als je in je kracht wilt blijven staan en iets voor jezelf en je klanten wilt betekenen. Reflectie zorgt voor verbinding tussen je waarden, opvattingen en je werkzaamheden. Bewust tijd maken voor reflectie zorgt bovendien voor veel effectiever gedrag.

“We hebben haast, dus we gaan eens rustig zitten” (Chinees gezegde)

 

2. Welke zakelijke doelen heb je voor je bedrijf in 2024?

  • Nieuwe of andere klanten aantrekken.
  • De klanttevredenheid verhogen.
  • Meer omzet of meer winst.
  • Een groeistrategie bepalen voor de salon of praktijk.
  • Juist minder werken of met een specifieke focus verder gaan.
  • De efficiëntie in de salon of praktijk verbeteren.
  • Je online zichtbaarheid verbeteren, aan de slag met social media voor de salon of praktijk.

Wat je doelen ook zijn, begin met het einde voor ogen, dan weet je waar je naar toe wilt. Zonder duidelijke bestemming weet je niet waar je naar toe gaat. Als je bestemming bekend is, vind je een weg om er te komen. Waar wil je naar toe? En waarom? Je hoeft nu nog niet te weten HOE je er komt, maar wel precies waar je naar toe wilt. Welke bestemming toets jij in op je navigatiesysteem?

Duidelijke keuzes geven je richting, waardoor je vastberaden aan de slag gaat. Ook zorgt het ervoor dat je actiever en creatiever wordt. Wanneer je een duidelijk doel hebt, zul je minder excuses vinden. Je voelt een gezonde druk om de doelen te behalen. Als je gaat voor vage doelen, dan heb je nog veel mogelijkheden om te ontsnappen. Dan probeer je eigenlijk maar wat. 

Doelen zorgen voor focus, motivatie en persoonlijke groei.

Met een doel maak je de ideeën die in je hoofd zitten concreet. Wanneer je jouw ideeën op papier zet, kun je een plan maken om ze te realiseren.

Doelen zorgen voor motivatie.

Wanneer je je doelen bereikt, voel je je succesvol.

Doelen helpen je het gevoel van succes te ervaren.

Het realiseren van je doelen, geeft een goed gevoel.

 

Doelen zorgen voor persoonlijke groei.

Om je bedoelen te bereiken is het vaak nodig om nieuwe vaardigheden te leren of dingen te doen die je nog nooit hebt gedaan.

“Don’t go through life, grow through life!”

Groot dromen mag, maar als je doel heel groot is, maak dan kleinere tussenstappen om uiteindelijk je doel te bereiken. Het moet wel reëel zijn, anders werkt het demotiverend.

 

3. Wat zijn je persoonlijke doelen voor 2024?

Wat vind jij belangrijk in je privéleven? Wat zijn de prioriteiten en wat zijn bijzaken? Heb je een goede balans tussen werk en privé? En hoe zit het met zelfzorg? Wanneer je werkzaam bent in de beauty-, wellness-, lifestyle of gezondheidsbranche, dan zorg je heel goed voor anderen. Maar…  vergeet je jezelf niet? Het helder hebben van jouw persoonlijke doelen en prioriteiten helpt je bij de juiste time management: waar wil jij je tijd wel en juist niet aan besteden?

 

4. Beauty- en wellnesstrends 2024

Waar liggen de kansen voor schoonheidsspecialisten en in de wellness- en lifestyle branche?  

Welke ontwikkelingen en trends zijn er op jouw vakgebied? En welke trends passen wel of juist niet bij jou en je bedrijf? Hoe authentieker je bent, hoe beter!

Je hoeft niet alle trends te volgen!

 

5. Het maken van een visiebord

Plannen maken is leuk, maar hoe zorg je er nu voor dat ze - door de hectiek van alledag - niet naar de achtergrond verdwijnen.

Een handig hulpmiddel het realiseren van je doelen is een visiebord (vision board).

Een visiebord is een collage van foto’s van de doelen en dromen die je wilt waarmaken. Dit kan zowel op zakelijk – als op persoonlijk vlak.

Met een visiebord maak je compact en concreet je exacte doelen zichtbaar. Je kunt een collage maken door foto’s en plaatjes op een mooi vel papier te plakken. Of je doet dit bijvoorbeeld digitaal, op Pinterest of in Canva. Je visiebord zorgt er voor dat je optimistisch blijft, ook op momenten waarop je de moed of motivatie even verliest. Wanneer je iets vaak genoeg en vol overtuiging herhaalt, wordt het je realiteit. Zorg ervoor dat je je visiebord dagelijks ziet.

 

WORKSHOP SUCCESVOL 2024

Wanneer je jouw visiebord in slechts één dag klaar wilt hebben, zonder dat je er thuis nog mee aan de slag moet, kom dan naar de live workshop SUCCESVOL 2024 op woensdag 17 januari in Sneek. Aan je eigen doelen werken met gelijkgestemde collega’s, inspiratie op locatie. Meer informatie of aanmelden voor de workshop: Meer info workshop succesvol 2024

 

Dus, ben je schoonheidsspecialist of beauty- wellness- lifestyle ondernemer; je hebt de kracht om je dromen waar te maken en van 2024 een succesvol jaar te maken! Stel duidelijke doelen, creëer een visiebord dat je inspireert en blijf jezelf ontwikkelen. Vind je het lastig om alleen je doelen te bepalen of je eraan te houden? Wil je graag persoonlijke begeleiding? Dan is een coachtraject op maat echt iets voor jou!

Plan een vrijblijvend oriëntatiegesprek en je weet binnen een half uur wat ik voor je kan betekenen. Ja, ik wil graag een oriëntatiegesprek!

Samen maken we jou nog succesvoller!

En denk niet voor je klant!!! Denk niet “dat wil ze toch niet” of “dat kan ze toch niet betalen”.

Je zou ook best bespreekbaar kunnen maken of er sprake is van een bepaald budget. Dan kun je jouw advies daarop aanpassen. Wat binnen haar mogelijkheden dan het beste is om te doen, gezien haar huidwens. Ik ben er van overtuigd dat je zeker 70% van het resultaat qua huidverbetering behaalt met een goede en consequente thuisverzorging. Dus welk resultaat mag je klant verwachten met alleen de salonbehandelingen? Wees daar heel eerlijk in!

Probeer je mindset te veranderen van “niet willen opdringen” naar “je klant niet tekort willen doen”!

Niet interessant, maar geïnteresseerd.

Het draait om jouw klant en haar huidwensen. Verkopen is eigenlijk je klant zo goed mogelijk helpen te kopen. Dus, eerst heel goed luisteren en verbinding maken met je klant, voordat je gaat verkopen. Wat is haar huidwens? Waar stoort ze zich aan? Wat zou ze graag bereiken? Hoe snel wil ze het gewenste resultaat bereiken?

Handige hulpmiddelen hierbij zijn een huiddoorsnede, een spiegel en misschien een huidscanapparaat. Pas daarna ga jij je advies qua behandelingen en producten geven.

Hou het simpel!

Kennis is macht, maar pas altijd je kennis aan op je klant. Zoals Einstein ooit zei: wanneer je het niet simpel kunt uitleggen, dan snap je het zelf niet goed genoeg! Je klant wil een oplossing voor haar huidprobleem en heeft geen boodschap aan ingewikkelde vaktaal en ingrediënten waar ze nog nooit van heeft gehoord. Ze wil weten hoe ze haar huidwens kan realiseren. Dit wil overigens niet zeggen dat jijzelf je vakkennis niet op orde moet hebben. Zeker niet! Maar val je klant er niet ongevraagd mee lastig.

Iedere klant het meest optimale advies

Integreer het adviseren. Het helpt enorm wanneer je in al je uitingen al vertelt dat je een uitgebreid advies geeft aan iedere klant. Noem het al op je website, op social media, op je menukaart etc. Zeg al meteen na het intakegesprek dat je na afloop van de behandeling een compleet productadvies op maat geeft. Zet alle producten bijvoorbeeld op een dienblaadje. Dat is heel overzichtelijk, voor jou en je klant, en dan ga je gewoon de producten kort uitleggen. Waarom dit product, wat doet het voor haar huid en hoe gebruikt ze het? Alles valt en staat met de manier waarop je adviseert! Ga niet pusherig te werk, maar geef open en eerlijk advies. En je kunt natuurlijk ook gewoon zeggen, dat je haar het meest complete advies wilt geven en dat ze uiteraard zelf bepaalt wat ze met dat advies doet.

Tot slot: hou contact met je klant! Vraag de volgende keer hoe het product bevalt. Als er iets niet goed is, kun je het maar beter horen. Dan kun je er iets mee doen.

Wil je ook graag leren hoe je met gemak en een goed gevoel kunt verkopen? Ik help je daar graag bij. Zo kunnen we bijvoorbeeld een compleet draaiboek voor advies en verkoop op maat maken voor jouw salon. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie!