Welk spel speel jij met je klanten?

Welk spel speel jij met je klanten?

Tijdens deze zomervakantie zijn we thuis fanatiek spelletjes aan het spelen. Van badminton tot volleybal, van rummikub tot mens-erger-je-niet, van bollen (kaartspelletje) tot pesten. Pesten had ik al zo’n 30 jaar niet gedaan, dus heb ik eerst even de spelregels opgezocht. Dat schept duidelijkheid en voorkomt verhitte discussies ; – )

Hoe zit dat eigenlijk in je salon? Welk ‘spel’ speel je daar? En zijn de spelregels voor iedereen duidelijk?

Als je voor het schaakspel hebt gekozen, dan zal iedereen (dus ook je evt. medewerkers en klanten) moeten willen schaken. En niet opeens gaan dammen of mens-erger-je-nieten.

Jouw keuze bepaalt niet alleen het spel, maar ook de bijbehorende spelregels liggen door deze beslissing vast. Wanneer je spel niet duidelijk is, dan kan elke klant of medewerker denken dat hij/zij haar eigen spelletje kan spelen. Dat schept verwarring, onrust en bevordert het spel niet. Hoe duidelijker je weet voor welk spel je hebt gekozen, des te concreter kun je de spelregels maken, communiceren en hanteren en des te duidelijker is het voor de klant wat zij kan en mag verwachten.

Dus welk spel wil jij spelen met jouw salon? Je kunt de spelregels van je salon tot in de kleinste details vastleggen in je salonconcept.

Meer artikelen

Met de juiste focus het nieuwe jaar in: Zakelijke en Persoonlijke doelen voor Schoonheidsspecialisten en andere ondernemers in de Wellness- en Lifestyle branche!

Nu het einde van het jaar dichterbij komt, is het de perfecte tijd om even stil te staan en vooruit te kijken naar wat het nieuwe jaar je zal gaan brengen. Dit blog gaat over het stellen van duidelijke zakelijke en persoonlijke doelen, omdat ik geloof dat het hebben van de juiste focus de sleutel is tot een succesvol en bevredigend 2024.

In 5 stappen naar een succesvol 2024:

 

1. Reflectie op het afgelopen jaar

Voordat je aan de slag gaat met je plannen voor het nieuwe jaar, is het belangrijk om terug te kijken en te leren van de periode die achter je ligt.

Ken je het verhaal van de houthakker? Het is een metafoor die je het belang van reflecteren duidelijk maakt.

Er was eens een houthakker…..

Op de eerste dag bij zijn nieuwe werkgever ging hij enthousiast aan het werk. Hij kapte achttien bomen. De volgende dag stond hij wat vroeger op, vastbesloten om het nog beter te doen. Hij kapte vijftien bomen. “Ik zal wel moe zijn”, dacht hij. “Morgen gaat het vast weer beter. ”De volgende dag kapte hij er negen, daarna vijf en de laatste dag was hij de hele middag bezig om zijn tweede boom te kappen. Ongerust over zijn toekomst bij het bedrijf ging hij naar zijn leidinggevende en die vroeg hem: ”Wanneer heb je voor het laatst je bijl geslepen? ”Hij antwoordde: “Slijpen? Ik heb geen tijd gehad om te slijpen, want ik heb het veel te druk met kappen.”

In plaats van de tijd te nemen om effectiever te worden, blijven we door ploeteren met een botte bijl. Als je regelmatig de tijd neemt voor reflectie, blijf je scherp op alle gebieden. Neem de tijd om echt naar jezelf te kijken en te luisteren.

Ruimte maken voor reflectie is heel belangrijk als je in je kracht wilt blijven staan en iets voor jezelf en je klanten wilt betekenen. Reflectie zorgt voor verbinding tussen je waarden, opvattingen en je werkzaamheden. Bewust tijd maken voor reflectie zorgt bovendien voor veel effectiever gedrag.

“We hebben haast, dus we gaan eens rustig zitten” (Chinees gezegde)

 

2. Welke zakelijke doelen heb je voor je bedrijf in 2024?

  • Nieuwe of andere klanten aantrekken.
  • De klanttevredenheid verhogen.
  • Meer omzet of meer winst.
  • Een groeistrategie bepalen voor de salon of praktijk.
  • Juist minder werken of met een specifieke focus verder gaan.
  • De efficiëntie in de salon of praktijk verbeteren.
  • Je online zichtbaarheid verbeteren, aan de slag met social media voor de salon of praktijk.

Wat je doelen ook zijn, begin met het einde voor ogen, dan weet je waar je naar toe wilt. Zonder duidelijke bestemming weet je niet waar je naar toe gaat. Als je bestemming bekend is, vind je een weg om er te komen. Waar wil je naar toe? En waarom? Je hoeft nu nog niet te weten HOE je er komt, maar wel precies waar je naar toe wilt. Welke bestemming toets jij in op je navigatiesysteem?

Duidelijke keuzes geven je richting, waardoor je vastberaden aan de slag gaat. Ook zorgt het ervoor dat je actiever en creatiever wordt. Wanneer je een duidelijk doel hebt, zul je minder excuses vinden. Je voelt een gezonde druk om de doelen te behalen. Als je gaat voor vage doelen, dan heb je nog veel mogelijkheden om te ontsnappen. Dan probeer je eigenlijk maar wat. 

Doelen zorgen voor focus, motivatie en persoonlijke groei.

Met een doel maak je de ideeën die in je hoofd zitten concreet. Wanneer je jouw ideeën op papier zet, kun je een plan maken om ze te realiseren.

Doelen zorgen voor motivatie.

Wanneer je je doelen bereikt, voel je je succesvol.

Doelen helpen je het gevoel van succes te ervaren.

Het realiseren van je doelen, geeft een goed gevoel.

 

Doelen zorgen voor persoonlijke groei.

Om je bedoelen te bereiken is het vaak nodig om nieuwe vaardigheden te leren of dingen te doen die je nog nooit hebt gedaan.

“Don’t go through life, grow through life!”

Groot dromen mag, maar als je doel heel groot is, maak dan kleinere tussenstappen om uiteindelijk je doel te bereiken. Het moet wel reëel zijn, anders werkt het demotiverend.

 

3. Wat zijn je persoonlijke doelen voor 2024?

Wat vind jij belangrijk in je privéleven? Wat zijn de prioriteiten en wat zijn bijzaken? Heb je een goede balans tussen werk en privé? En hoe zit het met zelfzorg? Wanneer je werkzaam bent in de beauty-, wellness-, lifestyle of gezondheidsbranche, dan zorg je heel goed voor anderen. Maar…  vergeet je jezelf niet? Het helder hebben van jouw persoonlijke doelen en prioriteiten helpt je bij de juiste time management: waar wil jij je tijd wel en juist niet aan besteden?

 

4. Beauty- en wellnesstrends 2024

Waar liggen de kansen voor schoonheidsspecialisten en in de wellness- en lifestyle branche?  

Welke ontwikkelingen en trends zijn er op jouw vakgebied? En welke trends passen wel of juist niet bij jou en je bedrijf? Hoe authentieker je bent, hoe beter!

Je hoeft niet alle trends te volgen!

 

5. Het maken van een visiebord

Plannen maken is leuk, maar hoe zorg je er nu voor dat ze - door de hectiek van alledag - niet naar de achtergrond verdwijnen.

Een handig hulpmiddel het realiseren van je doelen is een visiebord (vision board).

Een visiebord is een collage van foto’s van de doelen en dromen die je wilt waarmaken. Dit kan zowel op zakelijk – als op persoonlijk vlak.

Met een visiebord maak je compact en concreet je exacte doelen zichtbaar. Je kunt een collage maken door foto’s en plaatjes op een mooi vel papier te plakken. Of je doet dit bijvoorbeeld digitaal, op Pinterest of in Canva. Je visiebord zorgt er voor dat je optimistisch blijft, ook op momenten waarop je de moed of motivatie even verliest. Wanneer je iets vaak genoeg en vol overtuiging herhaalt, wordt het je realiteit. Zorg ervoor dat je je visiebord dagelijks ziet.

 

WORKSHOP SUCCESVOL 2024

Wanneer je jouw visiebord in slechts één dag klaar wilt hebben, zonder dat je er thuis nog mee aan de slag moet, kom dan naar de live workshop SUCCESVOL 2024 op woensdag 17 januari in Sneek. Aan je eigen doelen werken met gelijkgestemde collega’s, inspiratie op locatie. Meer informatie of aanmelden voor de workshop: Meer info workshop succesvol 2024

 

Dus, ben je schoonheidsspecialist of beauty- wellness- lifestyle ondernemer; je hebt de kracht om je dromen waar te maken en van 2024 een succesvol jaar te maken! Stel duidelijke doelen, creëer een visiebord dat je inspireert en blijf jezelf ontwikkelen. Vind je het lastig om alleen je doelen te bepalen of je eraan te houden? Wil je graag persoonlijke begeleiding? Dan is een coachtraject op maat echt iets voor jou!

Plan een vrijblijvend oriëntatiegesprek en je weet binnen een half uur wat ik voor je kan betekenen. Ja, ik wil graag een oriëntatiegesprek!

Samen maken we jou nog succesvoller!

10 tips om het imago van je website te verbeteren

Doe de gewone dingen ongewoon goed.

Probeer de beste in jouw soort te zijn, net iets beter dan collega’s met hetzelfde aanbod. Zorg dat je altijd kwaliteit levert. Bij alle klanten. Ook bij die vervelende klant en ook bij de behandelingen die je liever niet meer zou doen (maar wel aanbiedt…).

Zorg voor een buitengewone klantbeleving

Maak het speciaal! Besteed aandacht aan alle details wanneer je klant jouw salon bezoekt. Van ontvangst, tot het afrekenen. Van de sfeer in de salon tot het zeeppompje bij het toilet. Van behandeling tot advies. Van het maken van een afspraak, tot nazorg. Etc., etc.

Jouw eigen, unieke route naar een succesvolle(re) salon.

Wat was het fijn dat we vorig weekend eindelijk weer live naar de vakbeurs konden! Ik was alle dagen van de partij op de Beauty Trade Special in Utrecht en heb genoten van alle nieuwe contacten en het weerzien met zoveel oude bekenden. Ik mocht elke dag de presentatie “Jouw eigen, unieke route naar een succesvolle(re) salon” verzorgen. Er was veel belangstelling en ook veel herkenning.

Misschien herken je het zelf ook wel…

Dat je thuiskomt na een beursbezoek met leuke nieuwe dingen, om er vervolgens achter te komen dat het op de één of andere manier niet werkt bij jouw in de salon? Of misschien word je wel eens onzeker door wat je bij collega’s allemaal voorbij ziet komen op social media? Of heb je soms het gevoel dat het je overkomt in de salon, dat je als het ware geleefd wordt. Hoe kun je er voor zorgen dat je voortaan alleen de keuzes maakt die goed voor jou en je salon zijn? Hoe zorg je er nu voor dat jij zelf je koers bepaalt?

Na het lezen van dit blog weet je beter wat er wel en niet bij je past en zal je gemakkelijker de juiste keuzes maken en ook veel krachtiger overkomen!

Salonconcept

Het concept van je salon is de brug tussen je visie en datgene wat je aanbiedt. Het onderscheidende vermogen van je concept is veel groter dan je aanbod aan behandelingen en producten. Wanneer je een uniek concept neerzet, heb je iets wat geen enkele concurrent heeft. Bij een sterk concept klopt alles! Alles wat je doet (of juist niet doet) en elke uiting moet je concept onderstrepen.

De duidelijkheid van je concept bepaalt voor een groot gedeelte je succes.

Hoe duidelijker, hoe gemakkelijker je de juiste klanten aantrekt en de klanten die je niet wilt buiten de deur houdt. Ook helpt het je om goede keuzes te maken. (Welke behandelingen voeg je wel of niet toe aan je assortiment etc.). Zonder duidelijk concept is het voor de klant niet helder waar jij voor staat.  Waarom zou ze voor jou kiezen? Wat kan ze verwachten?

Zorg dat ALLES wat je doet of kiest voor je bedrijf jouw concept onderstreept. Kies alleen de zaken die jouw concept onderstrepen en laat de andere dingen links liggen. Als je bijvoorbeeld een salon voor natuurlijke huidverjonging hebt en je gaat botox erbij gaat aanbieden, dan snapt je klant dit niet! Bovendien heb je juist de mensen aangetrokken die voor natuurlijk gaan… Kies ook geen zaken alleen omdat jij het leuk vindt of omdat het een hype of een trend is. Het is belangrijk om duidelijke keuzes te maken. Wat doe je wel, wat doe je niet.

Het hebben van een duidelijk concept is de basis voor succes. Wanneer je je concept helder hebt, zorg dan dat je ALLES daar op af stemt! Van je behandelingen tot producten, van je ontvangst tot je adviesgesprek, van je service tot het zeepje bij het toilet. Van het kopje koffie dat je wel of niet aanbiedt tot de achtergrondmuziek.

Blijf bij je concept

We zijn gewend om mensen in hokjes te plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld denken dat een bepaalde klant de producten niet kan betalen en daarom begin je er maar niet over. Of begin je over goedkopere producten, die minder goed aansluiten bij haar specifieke huidwens. Ook al doe je dit met de beste bedoelingen, geef IEDERE klant het meest optimale advies, dat past binnen jouw concept. Uiteraard kan het zo zijn dat een klant het geld er echt niet voor (over) heeft. En dat is ook prima. Je kan dan ook met de klant meedenken, bijvoorbeeld welke producten zijn het allerbelangrijkste? Of wel de thuisproducten en minder behandelingen in de salon? Of eventueel voor een voordeliger alternatief kiezen? Maar doe dit nooit voordat je het allerbeste advies duidelijk hebt gegeven. Daar heeft ieder klant recht op!

Daarnaast kunnen behoeften en huidwensen veranderen… Het zou zomaar kunnen dat deze klant later wel de behoefte/financiële middelen heeft en dan aan jouw salon denkt. Heb je haar echter niet het optimale advies gegeven, dan zal dat zeker niet gebeuren.

Wat ook kan gebeuren, is dat je als schoonheidsspecialist zelf toe bent aan iets nieuws. Vaak worden er dan keuzes gemaakt die helemaal niet bij je concept passen. Waarom doe je iets wel of juist niet? Het is soms moeilijker om iets niet te doen, dan om iets wel te doen.  Ga op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die jouw concept juist onderstrepen, zodat je nog gespecialiseerder wordt in wat je doet!

Ik hoor beneden een bel… en het is niet de deurbel… Ik denk dat er nu een potje Halli Galli op het programma staat!