Tijdens deze zomervakantie zijn we thuis fanatiek spelletjes aan het spelen. Van badminton tot volleybal, van rummikub tot mens-erger-je-niet, van bollen (kaartspelletje) tot pesten. Pesten had ik al zo’n 30 jaar niet gedaan, dus heb ik eerst even de spelregels opgezocht. Dat schept duidelijkheid en voorkomt verhitte discussies ; – )

Hoe zit dat eigenlijk in je salon? Welk ‘spel’ speel je daar? En zijn de spelregels voor iedereen duidelijk?
Als je voor het schaakspel hebt gekozen, dan zal iedereen (dus ook je evt. medewerkers en klanten) moeten willen schaken. En niet opeens gaan dammen of mens-erger-je-nieten.
Jouw keuze bepaalt niet alleen het spel, maar ook de bijbehorende spelregels liggen door deze beslissing vast. Wanneer je spel niet duidelijk is, dan kan elke klant of medewerker denken dat hij/zij haar eigen spelletje kan spelen. Dat schept verwarring, onrust en bevordert het spel niet. Hoe duidelijker je weet voor welk spel je hebt gekozen, des te concreter kun je de spelregels maken, communiceren en hanteren en des te duidelijker is het voor de klant wat zij kan en mag verwachten.
Dus welk spel wil jij spelen met jouw salon? Je kunt de spelregels van je salon tot in de kleinste details vastleggen in je salonconcept.
Salonconcept
Het concept van je salon is de brug tussen je visie en datgene wat je aanbiedt. Het onderscheidende vermogen van je concept is veel groter dan je aanbod aan behandelingen en producten. Wanneer je een uniek concept neerzet, heb je iets wat geen enkele concurrent heeft. Bij een sterk concept klopt alles! Alles wat je doet (of juist niet doet) en elke uiting moet je concept onderstrepen.
De duidelijkheid van je concept bepaalt voor een groot gedeelte je succes.
Hoe duidelijker, hoe gemakkelijker je de juiste klanten aantrekt en de klanten die je niet wilt buiten de deur houdt. Ook helpt het je om goede keuzes te maken. (Welke behandelingen voeg je wel of niet toe aan je assortiment etc.). Zonder duidelijk concept is het voor de klant niet helder waar jij voor staat. Waarom zou ze voor jou kiezen? Wat kan ze verwachten?
Zorg dat ALLES wat je doet of kiest voor je bedrijf jouw concept onderstreept. Kies alleen de zaken die jouw concept onderstrepen en laat de andere dingen links liggen. Als je bijvoorbeeld een salon voor natuurlijke huidverjonging hebt en je gaat botox erbij gaat aanbieden, dan snapt je klant dit niet! Bovendien heb je juist de mensen aangetrokken die voor natuurlijk gaan… Kies ook geen zaken alleen omdat jij het leuk vindt of omdat het een hype of een trend is. Het is belangrijk om duidelijke keuzes te maken. Wat doe je wel, wat doe je niet.
Het hebben van een duidelijk concept is de basis voor succes. Wanneer je je concept helder hebt, zorg dan dat je ALLES daar op af stemt! Van je behandelingen tot producten, van je ontvangst tot je adviesgesprek, van je service tot het zeepje bij het toilet. Van het kopje koffie dat je wel of niet aanbiedt tot de achtergrondmuziek.
Blijf bij je concept
We zijn gewend om mensen in hokjes te plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld denken dat een bepaalde klant de producten niet kan betalen en daarom begin je er maar niet over. Of begin je over goedkopere producten, die minder goed aansluiten bij haar specifieke huidwens. Ook al doe je dit met de beste bedoelingen, geef IEDERE klant het meest optimale advies, dat past binnen jouw concept. Uiteraard kan het zo zijn dat een klant het geld er echt niet voor (over) heeft. En dat is ook prima. Je kan dan ook met de klant meedenken, bijvoorbeeld welke producten zijn het allerbelangrijkste? Of wel de thuisproducten en minder behandelingen in de salon? Of eventueel voor een voordeliger alternatief kiezen? Maar doe dit nooit voordat je het allerbeste advies duidelijk hebt gegeven. Daar heeft ieder klant recht op!
Daarnaast kunnen behoeften en huidwensen veranderen… Het zou zomaar kunnen dat deze klant later wel de behoefte/financiële middelen heeft en dan aan jouw salon denkt. Heb je haar echter niet het optimale advies gegeven, dan zal dat zeker niet gebeuren.
Wat ook kan gebeuren, is dat je als schoonheidsspecialist zelf toe bent aan iets nieuws. Vaak worden er dan keuzes gemaakt die helemaal niet bij je concept passen. Waarom doe je iets wel of juist niet? Het is soms moeilijker om iets niet te doen, dan om iets wel te doen. Ga op zoek naar nieuwe ontwikkelingen die jouw concept juist onderstrepen, zodat je nog gespecialiseerder wordt in wat je doet!
Ik hoor beneden een bel… en het is niet de deurbel… Ik denk dat er nu een potje Halli Galli op het programma staat!
