In deze ‘In gesprek met’ stel ik Nico Zwart van PlazaXL een aantal vragen m.b.t. de zichtbaarheid van je salon.
Tijdens een coachtraject komt meestal ook de zichtbaarheid van de salon en van de schoonheidsspecialist als expert naar voren en dat levert vaak nogal wat gezucht en gesteun op en ook worden er heel veel uitvluchten bedacht….
- geen tijd…
- ik moet eerst 10 kg afvallen voordat ik zelf in beeld kom…
- ik weet niet waarover ik moet posten…
- ik ben niet goed in teksten…
- ik snap er niks van…
- mijn man/zoon/buurmeisje doet de website van de salon en deze komt er nu niet aan toe…
- etc. etc.
Toch is het tegenwoordig eigenlijk onmisbaar om online goed zichtbaar te zijn met je salon.
Dus de hoogste tijd om over je persoonlijke drempels heen te stappen!
Met coaching kom je erachter hoe je jezelf en je salon in beeld zou willen brengen. Om te ontdekken waar je voor staat en waar je uniek in bent. Ook kunnen we helder krijgen hoe je bekend wilt staan en hoe je jezelf naar voren kunt brengen als de expert die je inmiddels bent, op een manier waarbij je je goed voelt. En ook help ik je om met gemak onderwerpen voor een heel jaar uit je mouw te schudden en daar dan ook nog een structuur van te maken.
Maar dan hebben we nog de technische kant…
En in het kader van schoenmaker bij je leest en je hoeft niet alles zelf te kunnen, heb ik daarbij de hulp ingeroepen van de expert op het gebied van websites, marketing en social media in de beautybranche: Nico Zwart van PlazaXL. PlazaXL maakt al ruim 20 jaar websites voor schoonheidsalons, pedicures, manicures, kappers en massagesalons. Ook hebben ze het unieke BeautyMarketingXL concept, waarbij je veel werk en zorgen uit handen kan worden genomen.

Vraag: Nico, is een website hebben eigenlijk nog wel een must? Of is actief zijn op Facebook en Instagram ook voldoende?
Antwoord: Ken je Hyves nog? Dat platform begon in 2004, was enorm populair en verloor uiteindelijk haar bezoekers aan Facebook. Social Media platformen komen en gaan en daar wil je niet afhankelijk van zijn. Je wilt er wel van profiteren. Dus ja: een website hebben is een must, want je website zal altijd blijven. En gebruik de verschillende socials om mensen naar je website te trekken.
Vraag: Is het erg als je al heel lang niks aan je website gedaan hebt?
Antwoord: Vaak heb je veel werk gehad van het schrijven van teksten en het maken van foto’s. Als je website dan eindelijk klaar is, dan ben je er ook letterlijk ‘klaar mee’. Heel veel van je concullega’s zijn niet zo actief met de website. Hierdoor kun je makkelijk scoren, want als jij wel actief wordt met je website dan zul je resultaten boeken in de zoekmachine. Google vind het namelijk belangrijk dat je regelmatig je website bijwerkt.
Vraag: Hoe kom je bovenaan in Google met je website?
Antwoord: Ja, die vraag krijg ik vaker. Iedereen wil op nummer 1 in Google staan en zoals je begrijpt kan daar maar één iemand staan. Dus ga in elk geval niet in zee met iemand die je garandeert dat je een nummer 1 positie krijgt, want vaak betaal je daar grof geld voor en krijg je niet het resultaat waar je op gehoopt had.
Vraag: Nu weet ik wat ik niet moet doen, maar wat kan ik dan wel doen? Of heb je er geen invloed op?
Antwoord: Zeker, heb je er invloed op. Je kunt zelfs heel veel doen! Ik kan je 1001 tips geven, maar laat ik het vandaag eens houden bij één tip: zet op iedere pagina je plaatsnaam. Als voorbeeld: In mijn schoonheidssalon in Sneek, bied ik diverse huidverbeterende behandelingen aan. Zoals je ziet zitten er 4 relevante zoektermen in deze zin.
Vraag: Kun je misschien nog één tip geven?
Antwoord: Nou nog ééntje dan. Ga bloggen! Jullie hebben zoveel kennis en regelmatig zie ik voorbij komen dat je weer een nieuwe training hebt gevolgd. Maak een blogpagina op je website en schrijf erover. Je zet jezelf namelijk neer als een expert op dit gebied en het zorgt ervoor dat de kans groter wordt dat je matcht met de zoekopdrachten van nieuwe klanten in de zoekmachine. Want als zij zoeken naar een bepaald (huid)probleem wat ze hebben, en jij hebt daar een blog over geschreven, dan is de kans groot dat ze bij jou terecht komen.
Vraag: Heb je nu niet al je tips al weggegeven?
Antwoord: Zoals ik al zei kun je Google op 1001 manieren beïnvloeden, dus als je deze twee tips daaraf trekt dan kan ik op 28 juni nog 999 tips delen!
Wil jij ook beter zichtbaar zijn met je salon, meer kennis opdoen over je vindbaarheid, salonmarketing en social media? En jouw eigen social media plan maken?
Kom dan naar de workshop Zichtbaar met je salon, die ik samen met Nico geef op 28 juni in Sneek! Meer informatie of aanmelden: https://johannanauta.nl/evenementen/
